XXVII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Religijnej w Rumi 22-24 października 2015

Październikowe dni od ponad 27 lat to czas zarezerwowany w naszej Inspektorii na zmagania konkursowe młodych organistów i śpiewaków. W dniach 22-24 października 2015 roku w Sanktuarium maryjnym w Rumi odbył się XXVII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Religijnej im. Ks. Prof. Stanisława Ormińskiego.

W pięknej i akustycznej świątyni można było pocieszyć swoje serce i ucho przy znanych utworach Jana Sebastiana Bacha czy Mariana Sawy.

Nad całością, przebiegiem Międzynarodowego Festiwalu stał Komitet Organizacyjny. Dyrektorem Artystycznym Festiwalu, jak co roku, jest profesor Akademii Muzycznej – Roman Perucki, znany i ceniony wirtuoz, organista, mistrz w swojej dziedzinie. Nie sposób wymienić wszystkich, którzy zaangażowali się bezpośrednio w przygotowanie Festiwalu, ale na pewno pominąć nie można Pana Daniela Ptacha, Elżbiety Waśkowskiej, wspólnoty salezjańskiej z Rumi, na których spoczywa ogromna praca, zaangażowanie w sprawne przygotowanie Festiwalu.

Dni Festiwalowe podzielone były na dwa konkursy: organowy i chórowy. Otwarcia Festiwalu dokonał ks. Proboszcz Kazimierz Chudzicki, który w słowach życzliwości, już gratulował wszystkim, którzy dostali się i to właśnie oni są zwycięzcami. W swoich słowach przywitał wszystkich uczestników, sponsorów i zacne Jury, które rozpoczęło ciężką pracę.

Konkurs organowy.

Pierwszego dnia 22 października – rozpoczął się konkurs organowy, w którym udział wzięli:
1. Simon Bruggeshemke – Niemcy – Akademia Muzyczna Detmold, z klasy organów Tomasza Adama Nowaka
Program:
Dietrich Buxtehude Preludium, fuga i ciaccona C-dur BuxWV 137
Jan Sebastian Bach II i III część Sonaty triowej c-moll BWV 526
Feliks Nowowiejski Preludium adoremus op. 9
Jan Janca Orgelverse Hilf Herr meines Lebens

2. Franciska Classen – Niemcy – Akademia Muzyczna Detmold, z klasy organów Martina Sandera
Program:
Dietrich Buxtehude Toccata F-dur BuxWV 157
Jan Sebastian Bach II i III część Sonaty BWV 530
Feliks Nowowiejski Preludium adoremus op. 9
Jan Janca Orgelverse Hilf Herr meines Lebens

3. Maria Gavrilyuk – Rosja – Akademia Muzyczna St. Moniuszki – Gdańsk, z klasy organów Romana Peruckiego, Hanny Dys, Macieja Zakrzewskiego
Program:
Dietrich Buxtehude Toccata F-dur BuxWV 157
Jan Sebastian Bach II i III część Sonaty d-moll BWV 527
Feliks Nowowiejski Preludium adoremus op. 9
Jan Janca Orgelverse Hilf Herr meines Lebens

4. Maciej Jachimowicz – Akademia Muzyczna im. St. Moniuszki – Gdańsk, z klasy organów Romana Peruckiego, Hanny Dys, Macieja Zakrzewskiego
Program:
Dietrich Buxtehude Preludium, fuga i ciaccona C-dur BuxWV 137
Jan Sebastian Bach II i III część Sonaty triowej c-moll BWV 526
Feliks Nowowiejski Preludium adoremus op. 9
Jan Janca Orgelverse Hilf Herr meines Lebens

5. Barbara Lorenc – Akademia Muzyczna im. K. Szymanowskiego – Katowice, z klasy organów Juliana Gembalskiego, Witolda Zabornego
Program:
Dietrich Buxtehude Preludium, fuga i ciaccona C-dur BuxWV 137
Jan Sebastian Bach II i III część Sonaty G-dur BWV 530
Feliks Nowowiejski Preludium adoremus op. 9
Jan Janca Orgelverse Hilf Herr meines Lebens

6. Ivan Tatarinov – Rosja – Akademia Muzyczna im. M. Rimskiego-Korsakowa – Sankt Petesburg, z klasy organów Daniela Zaretskyego
Program:
Dietrich Buxtehude Preludium, fuga i ciaccona C-dur BuxWV 137
Jan Sebastian Bach II i III część Sonaty triowej c-moll BWV 530
Feliks Nowowiejski Preludium adoremus op. 9
Jan Janca Orgelverse Hilf Herr meines Lebens

7. Kinga Witczak – Uniwersytet Muzyczny im. F. Chopina – Warszawa, z klasy organów Ireneusza Wyrwy
Program:
Dietrich Buxtehude Preludium, fuga i ciaccona C-dur BuxWV 137
Jan Sebastian Bach II i III część Sonaty C-dur BWV 529
Feliks Nowowiejski Preludium adoremus op. 9
Jan Janca Orgelverse Hilf Herr meines Lebens

Każdy z uczestników miał do wykonania utwory, które zostały zaprezentowane w I etapie. Zacne Jury w składzie:
Prof. Julian Gembalski – Akademia Muzyczna – Katowice – Przewodniczący Jury
Prof. Tomasz Adam Nowak – Akademia Muzyczna – Detmold – Niemcy
Prof. Roman Perucki – Akademia Muzyczna – Gdańsk
Ks. dr Maciej Szczepankiewicz – Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego – Warszawa
mgr Agnieszka Walczy – Akademia Muzyczna – Kraków
Ks. mgr Marcin Balawander – Uniwersytet Adama Mickiewicza – Poznań – sekretarz

dokonało oceny w/w artystów i postanowiło w wyniku tajnego głosowania dopuścić do drugiego etapu następujące osoby z programem:
1. Franciska Classen – Niemcy – Akademia Muzyczna Detmold, z klasy organów Martina Sandera
Program:
Dietrich Buxtehude Ich ruf zu Dir Herr Jesu Christ
Jan Sebastian Bach Preludium i fuga a-moll BWV 543
Marian Sawa Ecce lignum crucis

2. Barbara Lorenc – Akademia Muzyczna im. K. Szymanowskiego – Katowice, z klasy organów Juliana Gembalskiego, Witolda Zabornego
Program:
Dietrich Buxtehude Ich ruf zu Dir Herr Jesu Christ
Jan Sebastian Bach Preludium i fuga G – dur BWV 541
Marian Sawa Ecce lignum crucis

3. Simon Bruggeshemke – Niemcy – Akademia Muzyczna Detmold, z klasy organów Tomasza Adama Nowaka
Program:
Dietrich Buxtehude Ich ruf zu Dir Herr Jesu Christ
Jan Sebastian Bach Preludium i fuga G – dur BWV 541
Marian Sawa Ecce lignum crucis

4. Maria Gavrilyuk – Rosja – Akademia Muzyczna St. Moniuszki – Gdańsk, z klasy organów Romana Peruckiego, Hanny Dys, Macieja Zakrzewskiego
Program:
Dietrich Buxtehude Ich ruf zu Dir Herr Jesu Christ
Jan Sebastian Bach Preludium i fuga c-moll BWV 546
Marian Sawa Święty Boże

23 października br odbyły się przesłuchania w/w młodych muzyków. Jury w w/w składzie po rozmowach, dyskusjach, opiniach w tajnym głosowaniu przyznało następujące nagrody i miejsca. I tak,
– I miejsce i nagrodę w wysokości 7.000 zł ufundowaną przez Burmistrza Miasta Rumi dla Simona Bruggeshemke z Akademii Muzycznej w Detmold z klasy organów Tomasza Adama Nowaka
– II miejsce i nagrodę w wysokości 2.000 zł ufundowaną przez Księdza Profesora Henryka Skorowskiego dla Barbary Lorenc z Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach z klasy organów juliana Gembalskiego i Witolda Zabronego
– III miejsce i nagrodę w wysokości 1.000 zł ufundowaną przez Prezydenta Wejherowa dla Marii Gavrilyuk z Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki w Gdańsku z klasy organów Romana Peruckiego, Hanny Dys, Macieja Zakrzewskiego
– wyróżnienie dla Franziski Classem z Akademi Muzycznej w Detmold z klasy organów Martina Sandera.
Dzień ten, był dniem wyjątkowym nie tylko z możliwości przesłuchań muzyków, ale przede wszystkim z Maratonu Improwizacji Organowych na temat „Apelu Jasnogórskiego” (ks. St. Ormińskiego) oraz tekstu pieśni do ks. Bosko, założyciela Zgromadzenia Salezjańskiego z okazji jego 200 rocznicy urodzin. Wykonawcami improwizacji byli mistrzowie z Francji, Niemiec i Polski: Pierre Pincemaille, Tomasz Adam Nowak, Julian Gembalski. O godz. 21.00 Przewodniczący Jury Organowego – prof. Julian Gembalski – podsumował konkurs oraz ogłosił wyniki tegorocznego konkursu Muzyki Organowej.

Konkurs zespołów chóralnych i konkurs na najlepsze wykonanie pieśni religijnej w języku kaszubskim.

Dnia 24 października w miesięczne wspomnienie NMP Wspomożycielki Wiernych rozpoczął się konkurs chórowy w dwóch kategoriach: zespołów chóralnych i zespołów kameralnych.
Do zmagań konkursowych zgłosiło się 14 chórów (po 7 z każdej kategorii)
a. Zespoły chóralne – powyższej 16 osób + dyrygent
1. Akademicki Chór Politechniki Gdańskiej z Gdańska (dyrygent – Mariusz Mróz)
2. Bielski Chór Kameralny z Bielska Białej (dyrygent – Beata Borowska)
3. Chór „Czerwone Maki” z Mińska (dyrygent Regina Parchejczuk)
4. Chór Kameralny Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego Uniwersytetu Adama Mickiewicza z Kalisza (dyrygent – Beata Szymańska)
5. Chór Męski „Echo” Ostrowskiego Centrum Kultury z Ostrowa Wielkopolskiego (dyrygent – Andrzej Ryłko)
6. Chór Uniwersytetu Śląskiego „Harmonia z Cieszyna (dyrygent Izabella Zielecka-Panek)
7. Grodziski Chór „Cantata” z Grodziska Mazowieckiego (dyrygent – Barbara Paszkiewicz)
b. Zespoły kameralne – do 16 osób + dyrygent
1. Chór „Gjeorgijewskij Lik” z Rosji (dyrygent – Jelena Toropowa)
2. Kameralny Zespół Męski z Gniezna (dyrygent – Roman Nowak)
3. Męski Zespół Wokalny „Foyer” z Warszawy (dyrygent – Jakub Szafrański)
4. Zespół Wokalny „Akrywima” z Poznania (dyrygent – Dorota Wojnowska)
5. Zespół Wokalny „Cantamen” z Białegostoku (dyrygent – Małgorzata Olechno)
6. Zespół Wokalny „Simultaneo” z Gdyni (dyrygent – Karol Kisiel)
7. Żeński Chór Kameralny z Gdyni (dyrygent – Małgorzata Bednarek)
Każdy z prezentowanych chórów w swoim repertuarze musiał mieć dwie kompozycje polskich muzyków. Komitet Organizacyjny powołał na ten dzień Jury w składzie:
1. Prof. Eugeniusz Kus – Akademia Sztuki – Szczecin – Przewodniczący Jury
2. Prof. Sławek Wróblewski – Uniwersytet Muzyczny – Warszawa
3. Prof. Marek Gandecki – Akademia Muzyczna – Poznań
4. dr Jan Łukaszewski – PChK – Gdańsk
5. mgr Tomasz Fobke – Rada Chórów Kaszubskich
6. Ks. dr Krzysztof Niegowski – Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego – Warszawa
7. Ks. mgr Marcin Balawander – Uniwersytet Adama Mickiewicza – Poznań – sekretarz
Po przesłuchaniu wszystkich chórów, Jury udało się na tajne obrady. Po głosowaniu, dyskusjach Jury przyznało następujące miejsca i wyróżnienia.
Grand Prix za zdobycie 96 punktów oraz nagroda ufundowana przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w wysokości 12.000 złotych zostały przyznane Zespołowi Wokalnemu „Akrywima” z Poznania pod dyrekcją Doroty Wojnowskiej.

Kategoria: Zespoły chóralne

ZŁOTY DYPLOM za zdobycie 94 punktów i nagroda ufundowana przez Marszałka Województwa Pomorskiego w wysokości 6.000 złotych zostały przyznane Akademickiemu Chórowi Politechniki Gdańskiej z Gdańska, pod dyrekcją Mariusza Mroza.
ZŁOTY DYPLOM za zdobycie 90 punktów został przyznany Chórowi Uniwersytetu Śląskiego „Harmonia” z Cieszyna, pod dyrekcją Izabelli Zieleckiej – Panek
SREBRNY DYPLOM za zdobycie 89 punktów został przyznany Grodziskiemu Chórowi „Cantata” z Grodziska Mazowieckiego, pod dyrekcją Barbary Paszkiewicz
SREBRNY DYPLOM za zdobycie 88 punktów został przyznany Bielskiemu Chórowi Kameralnemu z Bielska Białej, pod dyrekcją Beaty Borowskiej
SREBRNY DYPLOM za zdobycie 81 punktów został przyznany Chórowi Kameralnemu UAM z Poznania, pod dyrekcją Beaty Szymańskiej
BRĄZOWY DYPLOM za zdobycie 71 punktów Chórowi Męskiemu „Echo” Ostrowskiego Centrum Kultury z Ostrowa Wielkopolskiego, pod dyrekcją Andrzeja Ryłko
BRĄZOWY DYPLOM za zdobycie 61 punktów został przyznany Chórowi „Czerwone Maki” z Mińska (Białoruś), pod dyrekcją Reginy Parchejczuk.
Kategoria: Zespoły kameralne
ZŁOTY DYPLOM za zdobycie 92 punktów i nagroda ufundowana przez Księdza Inspektora Salezjańskiej Inspektorii z siedzibą w Pile w wysokości 5.000 złotych zostały przyznane Zespołowi Wokalnemu „Simultaneo” z Gdyni, pod dyrekcją Karola Kisiela
SREBRNY DYPLOM za zdobycie 87 punktów został przyznany Zespołowi Wokalnemu „Cantamen” z Białegostoku, pod dyrekcją Małgorzaty Olechno
SREBRNY DYPLOM za zdobycie 86 punktów został przyznany Chórowi „Gjeorgijewsij Lik” z Kaliningradu (Rosja) pod dyrekcją Jeleny Toporowej
SREBRNY DYPLOM za zdobycie 85 punktów został przyznany Męskiemu Zespołowi Wokalnemu „Foyer” z Warszawy, pod dyrekcją Jakuba Szafrańskiego
SREBRNY DYPLOM za zdobycie 85 punktów został przyznany Żeńskiemu Chórowi Kameralnemu z Gdyni, pod dyrekcją Małgorzaty Bednarek
SREBRNY DYPLOM za zdobycie 77 punktów został przyznany Kameralnemu Zespołowi Męskiemu Gniezna, pod dyrekcją Romana Nowaka

Kategoria: Konkurs na najlepsze wykonanie pieśni religijnej w języku kaszubskim 

1. Za najlepsze wykonanie pieśni religijnej w języku kaszubskim i nagrodę w wysokości 3.000 złotych ufundowaną przez Starostę Powiatu Wejherowskiego otrzymał Chór Uniwersytetu Śląskiego ‘Harmonia” z Cieszyna, pod dyrekcją Izabelii Zieleckiej – Panek
2. Za wykonanie pieśni religijnej w języku kaszubskim i Puchar Rady Chórów Kaszubskich otrzymał Chór Męski „Echo” Ostrowskiego Centrum Kultury z Ostrowa Wielkopolskiego, pod dyrekcją Andrzeja Ryłko.
Wyróżnienia
1. Wyróżnienie i nagrodę ufundowaną przez Starostę Powiatu Wejherowskiego w wysokości 1.000 złotych oraz Puchar Prezesa Zarządu Głównego Polskiego Związku Chórów i Orkiestr otrzymał Grodziski Chór „Cantata” z Grodziska Mazowieckiego, pod dyrekcją Barbary Paszkiewicz
2. Wyróżnienie i nagrodę ufundowaną przez Starostę Powiatu Wejherowskiego w wysokości 1.000 złotych oraz Puchar Oddziału Gdańskiego Polskiego Związku Chórów i Orkiestr otrzymał Bielski Chór Kameralny z Bielska Białej, pod dyrekcją Beaty Borowskiej
3. Wyróżnienie dla zespołu zagranicznego za szerzenie polskiej muzyki i nagrodę ufundowaną przez Panią Poseł Krystynę Kłosin w wysokości 2.000 złotych otrzymał Chór „Czerwone Maki” z mińska, pod dyrekcją Reginy Parchejczuk.
Tego samego dnia odbyło się również seminarium dla dyrygentów, które poprowadziła Elżbieta Krzemińska z Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej z Lublina. Tematem seminarium było Psychologiczne uwarunkowania prawidłowej emisji głosu w śpiewie chóralnym.

Koncert Finałowy, jak co roku, odbył się na zakończenie przesłuchań oraz po obradach Jury. Podczas tegorocznego Koncertu zafundowano słuchaczom następujące utwory:
1. Igor Strawczyński – Symfonia Psalmów
2. Gabriel Urbain Faure – Requiem op. 48

Wykonawcami byli: Iwona Hossa (sopran), Robert Gierlach (baryton), Orkiestra Symfoniczna Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, Polski Chór Kameralny „Schola Cantorum Gadanensis”. Dyrygentem koncertu był Łukasz Borowicz. Uroczysta Msza święta pod przewodnictwem Wikariusza Inspektorialnego – ks. Jarosława Pizonia, zakończyła XXVII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Religijnej w Rumii.

Za: www.pila.salezjanie.pl.

Wpisy powiązane

Kraków: podopieczni Dzieła Pomocy św. Ojca Pio potrzebują zimowej odzieży

Halina Frąckowiak gościem specjalnym tegorocznej Żywej Szopki w Krakowie

Pola Lednickie: 9. rocznica śmierci o. Jana Góry OP