Po roku przerwy koptyjskie zakony znów przyjmują nowicjuszy

Dokładnie w rok po zamordowaniu anby Epifaniusza – biskupa opata klasztoru św. Makarego w Wadi an-Natrun w północnym Egipcie Kościół koptyjski odwołał zakaz przyjmowania nowicjuszy do swych klasztorów i odwiedzania ich przez pielgrzymów. To drastyczne posunięcie było jednym z 12 postanowień, podjętych przez Synod Kościoła wkrótce po tragedii, której sprawcami byli dwaj mnisi z tegoż klasztoru.

Zabójstwo to wywołało wielki wstrząs w Kościele koptyjskim, zwłaszcza w środowisku zakonnym, które od lat przeżywa w Egipcie wielki rozkwit. Jednocześnie przyspieszyło proces reform życia monastycznego, który od dawna już tam nabrzmiewał. W kilka dni po zbrodni Komitet ds. Klasztorów Świętego Synodu Kościoła koptyjskiego uchwalił 12 wspomnianych postanowień (zasad), zatwierdzonych następnie przez patriarchę-papieża Teodora (Tawadrosa) II, dotyczących życia mniszego.

Jedną z najważniejszych uchwał było zawieszenie na rok przyjmowania kandydatów do zakonów męskich i żeńskich oraz znacznie zaostrzenie warunków i czasów odwiedzin klasztorów przez osoby z zewnątrz. Mnichów i mniszki poproszono też o zamknięcie swych kont osobistych i ewentualnie blogów w sieciach społecznościowych, uważanych za narzędzia, wykorzystywane przede wszystkim do rozpowszechniania „błędnych idei” i sprzyjania postawom egocentrycznym. Osobom zakonnym zabroniono ponadto przyjmowania darowizn od wiernych i przełożonych zakonnych.

Delegaci patriarszy odwiedzili w ciągu roku wszystkie klasztory w celu sprawdzenia na miejsc stanu każdej takiej wspólnoty z duchowego, administracyjnego i finansowego punktu widzenia.

Obecnie władze kościelne odwołały wszystkie te zakazy i ograniczenia, podkreślając jednocześnie, że zgłaszanie się nowych osób do życia mniszego jest zjawiskiem bardzo pozytywnym, świadczącym o żywotności Kościoła. Zgodnie z tamtejszymi przepisami mnichem lub mniszką może zostać osoba mająca co najmniej 23 lata, wolna od chorób chronicznych lub patologii psychicznych, które czynią je niezdatnymi do życia zakonnego i wspólnotowego.

Biskupa Epifaniusza znaleziono rankiem 29 lipca 2018 w kałuży krwi na drodze z jego celi do kaplicy, gdzie miał rozpocząć poranne modły. Po wstępnym badaniu stwierdzono, że został on uderzony w głowę ciężkim i ostrym narzędziem. Zabójcami swego dotychczasowego przełożonego okazali się dwaj mnisi: czynny – Filoteusz i były – Izajasz, usunięty ze stanu zakonnego „za niestosowne zachowanie”. Sąd egipski skazał w lutym br. obu sprawców na karę śmierci, a wyrok ten zatwierdził w kwietni wielki mufti tego kraju.

Zamordowany mnich – biskup urodził się w 1954 w mieście Tanta w północnym Egipcie; z wykształcenia był lekarzem. Do klasztoru św. Makarego Wielkiego w Wadi an-Natrun wstąpił w 1984, w 2002 otrzymał święcenia kapłańskie a od 3 lutego 2013 był jego namiestnikiem. Uchodził za jedną z najbardziej wpływowych postaci Kościoła koptyjskiego. Jako badacz i naukowiec współpracował przy tłumaczeniu wielu ksiąg biblijnych z greki na arabski, uczestniczył m.in. w X międzynarodowej konferencji badań koptyjskich w Rzymie w 2012. Był uczniem Matty al-Maskina (1919-2006), który jako odnowiciel monastycyzmu koptyjskiego był jedną z najważniejszych osobowości duchowych w najnowszej historii Kościoła koptyjskinego. Bp Epifaniusz utrzymywał bliskie kontakty duchowe z przyjaciółmi i wspólnotami Kościoła katolickiego, m.in. z wiedeńską fundacją ekumeniczną Pro Oriente.

Za: ekai.pl

Wpisy powiązane

Kościół na świecie 2024 – najważniejsze wydarzenia

Franciszkańskie zdumienie wyśpiewane w centrum Rzymu

Kalendarz wydarzeń Roku Jubileuszowego 2025