Ponad 200 osób z 43 demarkacji pijarskich na całym świecie wzięło udział w II Międzynarodowym Kongresie Edukacji Pijarskiej, który odbywał się w dniach 10-14 marca 2025 r. w Budapeszcie pod hasłem: Edukacja 360º. Polskę reprezentowało 8 osób z Prowincji oraz siostra pijarka.
Byli to: Beata Jeziorowska z Łowicza, Elżbieta Harasim z Elbląga, Magdalena Kiwior z Krakowa, o. Piotr Różański z Cieplic, o. Piotr Jałako z Elbląga, o. Jarosław Pabian z Poznania oraz kl. Jakub Urbaniak z Krakowa. Siostry Pijarki reprezentuje s. Katarzyna Śledź.
W ciągu tych kilku dni uczestnicy nie tylko mieli okazję na wymianę spostrzeżeń, rozmowy w międzynarodowym gronie, ale również na udział w ciekawych konferencjach, panelach i warsztatach.
Kongres rozpoczął o. Viktor Zsódi, Prowincjał Prowincji Węgierskiej oraz o. Pedro Aguado, Generał Zakonu. Pierwszego dnia wysłuchaliśmy konferencji Claudii Uribe, Dyrektor Regionalnego Biura Edukacji w Ameryce Łacińskiej i na Karaibach (OREALAC) Organizacji Narodów Zjednoczonych do spraw Oświaty, Nauki i Kultury (UNESCO), która mówiła o stanie edukacji na świecie. Drugiego dnia swoimi spostrzeżeniami na temat misji pijarskij z perspektywy edukacji zintegrowanej podzielił się András Valaczka, Koordynator ds. Pedagogiki i Duszpasterstwa Węgierskiej Prowincji Pijarów. Następnie odbył się pierwszy panel dyskusyjny: tożsamość, innowacja, włączanie. Popołudnie było czasem odwiedzin męskiej pijarskiej szkoły w Budapeszcie. Tam wystąpili uczniowie szkoły, prezentując utwory na organy oraz skrzypce, a także chór szkolny. Swoimi innowacyjnymi rozwiązaniami podzielili się przedstawiciele z pijarskich szkół węgierskich, a na zakończenie dzieci zaprezentowały tradycyjne tańce węgierskie.
Trzeciego dnia wykład poprowadził Pedro Huerta, trynitarz oraz krajowy sekretarz ds. szkół katolickich, na temat spojrzenia na misję pijarską z perspektywy ewangelizacji. Kontynuacją rozpoczętego zagadnienia był panel dyskusyjny. Po południu przestrzeń kongresowa zamieniła się w targi doświadczeń. Każda demarkacja dzieliła się swoimi dziełami przy stanowiskach, opowiadając działaniach, innowacjach i rozwiązaniach. Tego dnia odbyły się również pierwsze warsztaty, które pozwoliły zgłębić różne wymiary pedagogiczne, takie jak: duchowość, tożsamość kulturowa, społeczeństwo informacyjne, rodzina, ubóstwo oraz zdrowie psychiczne. Zaproponowano również rozpoczęcie pracy nad tymi zagadnieniami, która będzie kontynuowana w przyszłości, a jej efektem będą konkretne sposoby wdrażania tych wymiarów w szkołach pijarskich.
Dzień czwarty rozpoczęła konferencja Cariny Rossy, profesor uniwersytetu w Rzymie, która mówiła o pijarskiej misji z perspektywy zmian społecznych. Odbył się również panel dyskusyjny kontynuujący temat. Na zakończenie części wykładowej swoją wiedzą na temat wyzwań związanych ze sztuczną inteligencją w edukacji podzielił się Zlotan Szutz. Ostatni dzień był czasem podsumowań, zbierania doświadczeń i dzielenia się nimi z innymi.
II Kongres poświęcony edukacji stał się przestrzenią międzynarodowej wymiany doświadczeń, inspiracji i refleksji nad współczesnymi wyzwaniami edukacji pijarskiej, której przyszłość kształtuje się na styku duchowości, innowacji i odpowiedzi na potrzeby społeczne.
MK
Za: www.pijarzy.pl