W centrum jednodniowych obrad, który poprowadził fr. Luciano Bertazzo OFMConv znalazł się tekst „La Vita ritrovata del beatissimo Francesco” [Życiorys odnaleziony błogosławionego Franciszka] (wydawca: Edizioni Biblioteca Francescana, Mediolan 2015), szeroko omówiony przez prof. Jacquesa Dalarun, znalazcę manuskryptu, który w swoim wystąpieniu skupił się na nowościach odnalezionego dzieła.
Aspekty naukowe omówili kolejno: Filippo Sedda, naukowiec, znawca franciszkanizmu pogłębił elementy związane z dyskusją historiograficzną od czasów Średniowiecza po XXI wiek; ks. Felice Accrocca, wykładowca historii franciszkanizmu w Uniwersytecie gregoriańskim w Rzymie nakreślił obraz św. Franciszka w pismach jego pierwszego biografa; fr. Marco Guida OFM przedstawił kolejne ekscytujący aspekt dzieła Tomasza: osobę św. Klary i wspólnoty z San Damiano.
O kulcie Tomasza z Celano w minionych wiekach mówił fr. Emil Kumka OFMConv, wykładowca franciszkanizmu w Seraphicum, który wskazał na kontynuację tegoż kultu, który miał charakter zarówno osobisty, jak i publiczny. Sam proces prowadzący do chwały ołtarzy jest jednak bardzo złożony – tłumaczył prof. Gouseppe Casarin, biblista i współpracownik postulacji generalnej OFMConv. Ponieważ chodzi o osobę z przeszłości, beatyfikacja mogła by być ogłoszona w oparciu o tzw. „kult od pradawnych czasów”; tak czy inaczej – byłaby to sposób nadzwyczajny.
W sympozjum uczestniczyło setki osób z regionu Marsica (Abruzja), wraz z przedstawicielami miejscowego kleru i instytucji, przybyłych przede wszystkim z Celano, San Giovanni in Val dei Varri (gdzie Tomasz przebywała w ostatnich latach swego życia i gdzie zmarł w 1260 r. z Tagliacozzo (gdzie znajdują się jego doczesne szczątki) i z Castelvecchio Subequo (gdzie pamięć o nim nadal jest wyjątkowo żywa).
Zadowolenie z wyjątkowego przebiegu spotkania wyraził na koniec dziekan wydziału fr. Domenico Paoletti.
Elisabetta Lo Iacono – Biuro prasowe Seraphicum
Więcej na: www.ofmconv.net