Ekumenizm przy żłóbku Zbawiciela

Uroczystości związane z Bożym Narodzeniem trwają w Betlejem niemal cały miesiąc. Po grudniowych celebracjach Kościoła rzymskokatolickiego, świętuje je Kościół prawosławny (7 stycznia), a 19 stycznia Kościół ormiański. Trwa wtedy jakby radosny festiwal różnych kultur, obrządków religijnych i tradycji. Tajemnica Bożego Narodzenia skłania ku ekumenizmowi, który można określić jako „praktyczny” i „oddolny”. Na co dzień jednak współpraca przedstawicieli różnych Kościołów w Betlejem bywa trudna, obarczona napięciami. Jednak tam, jak i w innych sankturariach Ziemi Świętej, dialog międzychrześcijański czyli ekumenizm, musiał zaistnieć niemal siłą rzeczy i na wiele stuleci przed Soborem Watykańskim II. Logika podpowiada również, że niejednokrotnie ekumenizm był potrzebą chwili. Różne obrządki przy Grocie Narodzenia Chrystusa były na siebie niejako „skazane”, a ich rożnorodność może nie tylko dziwić, lecz wręcz gorszyć, szczególnie tam, gdzie różnice odczuwa się w konkretny sposób. Niepodobna także nie myśleć, że atmosfera „świętej nocy” przenosiła się na stosunki międzyludzkie w najszerszym znaczeniu. Dotyczyło to tym bardziej przedstawicieli wiary chrześcijańskiej. Doktryna może czasami dzieliła, ale wspólne działanie, odczucia i praktyki pobożnościowe jednoczyły. Nie ma wątpliwości, że „dążenia do pełniejszej jedności między chrześcijanami nabierają szczególnego znaczenia w kraju narodzin Zbawiciela […]. Kościelne znamię powszechności w pełni szanuje godziwą różnorodność. Różnorodność i piękno… [wschodnich] obrządków liturgicznych oraz […] duchowych, teologicznych i kanonicznych tradycji” (Jan Paweł II, Przemówienie na spotkaniu ekumenicznym w Jerozolimie, 25. 03. 2000).

To fakt, że goniąc za sensacjami, w relacjach medialnych często podkreśla się konfliktowe elementy współżycia różnych wspólnot. Jakoś nie pamięta się o tym, że na co dzień te wspólnoty żyją pod jednym dachem – obok siebie – modlą się i pracują, a przede wszystkim udostępniają najświętsze miejsce, jakim jest betlejemska Grota. W ten czas Narodzenia Pańskiego A.D. 2024-2025 wszyscy posługujący przy żlobku Zbawiciela czekają na powrót pielgrzymów, przybywających z każdego zakątka świata, by oddać hołd narodzonemu tam Zbawicielowi.

(opr. M.C. Paczkowski OFM)

Za: www.terrasancta.pl

 
 

Wpisy powiązane

Kalendarz wydarzeń Roku Jubileuszowego 2025

Karmelici: Spotkanie Rad Generalnych OCARM i OCD w Rzymie

Alojzy Chrószcz OMI: w Kamerunie małe rzeczy potrafią ludziom dawać radość