W dniu 31 maja, w kontekście Europejskiego Roku Umiejętności 2023, “Don Bosco International” (DBI) i jej partnerzy zorganizowali konferencję-dialog nt. “Zakorzenieni w teraźniejszości, przygotowani na przyszłość”. W czasie jej trwania poruszono temat przekwalifikowania i dalszego kształcenia w kontekście obecnych wyzwań związanych z rynkiem pracy i edukacją w Unii Europejskiej.
Ogłoszenie roku 2023 Europejskim Rokiem Umiejętności ma wyraźnie na celu zaradzenie obecnej sytuacji na rynku pracy UE, stanowiąc reakcję na niedobór wykwalifikowanej siły roboczej w całej Europie. Jednak, jak podkreślił w swoim wystąpieniu na początku spotkania ks. Miguel Angel García Morcuende, radca generalny ds. duszpasterstwa młodzieży i prezes DBI, “inwestowanie w umiejętności oznacza inwestowanie w ludzi. Poza technicznym transferem umiejętności, edukacja jest sprawą serca”.
Spotkanie to stworzyło przestrzeń do konstruktywnego dialogu między uczestnikami, pozwalając się przyjrzeć umiejętnościom wykraczającym daleko poza samą konkurencyjność i kwestię zatrudnienia. Trzy panele dyskusyjne skupiły się na refleksji dotyczącej zagadnienia umiejętności konwersji ekologicznej, inkluzywności i odpowiedzialności w przestrzeni cyfrowej, a także nieformalnych umiejętności nabytych w rodzinie i roli edukacji zawodowej w walce z wykluczeniem społecznym.
Dr Carlo Scatoli, ekspert senior Jednostki Agendy Umiejętności Dyrekcji ds. Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Włączenia Społecznego (DG EMPL) przedstawił Europejski Rok Umiejętności jako działanie komunikacyjne mające na celu zmianę ogólnego sposobu myślenia dotyczącego uczenia się i pobudzenie do większego zinwestowania w rozwój umiejętności, w tym umiejętności przekrojowych, widząc w nich narzędzia przyczyniające się do rozwoju europejskiego modelu socjaldemokratycznego.
Następnie w tym pierwszym panelu dyskusyjnym na temat umiejętności ekologicznych i cyfrowych wypowiedzieli sie: Michela Zabaglia, kierownik projektu w zespole Europejskiego Roku Umiejętności w ramach DG EMPL; John Paul de Quay, członek-założyciel i kierownik projektu “Ecological Conversion Group”, a także Martin Holler i Thorsten Ringwald z organizacji usług społecznych “Johannes-Diakonie Mosbach”, przybliżając ich projekt dotyczący integracji i uczenia się cyfrowego. Omówili oni kwestię znaczenia umiejętności w zaspakajaniu aspiracji i wspieraniu integracji społecznej. Była też interesująca wypowiedź odnosząca się do innowacyjnego paradygmatu nawrócenia ekologicznego i rozwoju umiejętności cyfrowych w odniesieniu do osób niepełnosprawnych.
Drugi panel dyskusyjny, dotyczący edukacji i kształcenia zawodowego w zakresie umiejętności technicznych i integracji, poprowadzili: Andrea Lapegna, zastępca dyrektora Europejskiej Platformy Społeczeństwa Obywatelskiego na rzecz Uczenia się przez Całe Życie, oraz Ivan Toscano, przedstawiciel “Centro Nazionale Opere Salesiane – Formazione e Aggiornamento Professionale” (CNOS-FAP). Lapegna odniósł się do potrzeby przenoszenia umiejętności na całe życie i holistycznego podejścia do uczenia się przez całe życie, które powinno obejmować edukację formalną, nieformalną i pozaformalną, podkreślając potrzebę finansowania i wdrażania edukacji ze względu na nią samą, a nie po to, by zaspokoić wymagania rynku pracy. Toscano, ze swojej strony, przybliżył niektóre dobre praktyki ze świata salezjańskiej edukacji i szkolenia zawodowego, zachęcając do większej współpracy na rzecz lepszej integracji uczniów znajdujących się w niekorzystnej sytuacji i większego uwidocznienia ekosystemów umiejętności, aktywnie angażując organizacje społeczeństwa obywatelskiego i podmioty lokalne.
Trzeci i ostatni panel dyskusyjny dotyczył nieformalnych umiejętności nabywanych w rodzinie, a w czasie niego głos zabrały: Monika Arnaud, belgijska szefowa “Chantiers Éducation”, oraz Kinga Joó, międzynarodowa doradczyni prezesa Krajowego Stowarzyszenia Dużych Rodzin (NOE), członkini Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i sprawozdawca komisji opiniodawczej w sprawie europejskiej strategii opieki. Prelegentki podkreśliły znaczenie rodzin jako nieformalnych miejsc nauki dla dziadków, rodziców i dzieci oraz potrzebę uznania i docenienia ich nieformalnej pracy opiekuńczej.
Na koniec konferencji wystąpili jeszcze: prezes Europejskiej Federacji Stowarzyszeń Rodzin Katolickich (FAFCE), Vincenzo Bassi, oraz ks. Manuel Barrios Prieto, sekretarz generalny COMECE. Obaj podkreślili rolę rodzin, organizacji wyznaniowych i Kościołów w promowaniu integralnego rozwoju człowieka i obrony godności każdej osoby w społeczeństwach i społecznościach: “Musimy zmienić obecną narrację i połączyć przekwalifikowanie osób i miejsc pracy z edukacją w perspektywie całego życia, aby promować integralny rozwój człowieka i bronić godności każdego zawodu”.
Konferencja została zorganizowana wspólnie przez COMECE, “Don Bosco International” (DBI), Europejską Federację Stowarzyszeń Rodzin Katolickich (FAFCE), we współpracy z brukselskim biurem Niemieckiego Kościoła Ewangelickiego (EKD) i Europejskim Sojuszem Laudato si’ (ELSIA).
Za: www.infoans.org