Odznaczenie przyznano na wniosek Zarządu Stowarzyszenia Przyjaciół Gaude Mater, na czele którego stoi Jan Szyma, przewodniczący Stowarzyszenia.
Dzięki staraniom o. Nikodema klasztor Paulinów na Jasnej Górze, przy pomocy Stowarzyszenia „Kapela Jasnogórska” oraz powołanego przez władze klasztoru Zespołu Naukowo-Redakcyjnego Jasnogórskich Muzykaliów, przywraca do życia zachowane w rękopisach dzieła, świadczące o bogatym dziedzictwie muzycznym omawianego ośrodka. Organizowane są koncerty i sesje naukowe, realizowane są nagrania w formie płyt CD oraz publikowane wydawnictwa nutowe.
Złote Krzyże Zasługi otrzymali także – Roman Kryst, szef Kapeli Romana; Krystyna Maciejewska, piosenkarka 50-lecie pracy artystycznej; Brązowy Krzyż Zasługi – Iwona Kosta, członek Zarządu Przyjaciół Gaude Mater.
Krzyż Zasługi – ustanowiony w 1923 r. nadawany jest osobom, które położyły zasługi dla państwa lub obywateli spełniając czyny przekraczające zakres ich zwykłych obowiązków, a przynoszące znaczną korzyść państwu lub obywatelom, ofiarną działalność publiczną, ofiarne niesienie pomocy oraz działalność charytatywną. Krzyż Zasługi może być nadany tej samej osobie w każdym stopniu dwukrotnie. Przed nadaniem Krzyża Zasługi wyższego stopnia powinny upłynąć co najmniej 3 lata. Odstępstwo od tej zasady dopuszczalne jest wyjątkowo.
Krzyż Zasługi dzieli się na trzy stopnie:
I stopień Złoty Krzyż Zasługi,
II stopień Srebrny Krzyż Zasługi,
III stopień Brązowy Krzyż Zasługi.
o. Stanisław Tomoń
BPJG / mn
O. dr Nikodem Marek Kilnar OSPPE – zakonnik, dyrygent, organista, intradzista, muzykolog, 25 III 1981 r. rozpoczął nowicjat kanoniczny w klasztorze paulinów w Leśniowie, który ukończył składając pierwszą profesję zakonną (25 III 1983 r.). W międzyczasie (w 1982 r.) podjął naukę w czteroletnim Studium Organistowskim Diecezji Częstochowskiej, w klasie organów A. Szuniewicza, które ukończył uzyskując dyplom w 1986 r. Po ślubach czasowych pracował na Jasnej Górze jako furtian, kontynuując naukę oraz grając intrady na odsłonięcie i zasłonięcie Cudownego Obrazu Matki Bożej Częstochowskiej. Pełnił także posługę organisty w bazylice jasnogórskiej, zastępując przy różnych okazjach miejscowych organistów.
4 II 1984 r. został skierowany do pracy w klasztorze paulinów w Wieruszowie, gdzie pełnił obowiązki organisty oraz dyrygenta działającego przy parafii chóru mieszanego. Z jego inicjatywy powstały: 40-osobowy mieszany chór młodzieżowy, 26-osobowy chór męski oraz kwartet dęty (1985-1989), w którym sam grał na puzonie.
W latach 1986-1989 był również kapelmistrzem miejscowej orkiestry dętej OSP Wieruszów, prowadząc także lekcje gry na instrumentach dętych blaszanych dla dzieci i młodzieży. Wraz z orkiestrą OSP uczestniczył m. in. w przeglądzie orkiestr dętych straży pożarnych w Kaliszu. Dyrygował również orkiestrą podczas procesji z relikwiami Św. Urszuli Ledóchowskiej z katedry Św. Rodziny w Częstochowie na Jasną Górę, a ponadto corocznie wyprowadzał, wraz z orkiestrą, pieszą pielgrzymkę z Wierszowa na Jasną Górę.
W 1989 roku rozpoczął studia w WSD OO. Paulinów na Skałce w Krakowie, które ukończył uzyskując stopień magistra teologii na podstawie pracy zatytułowanej: Duchowość O. Alojzego Wrzalika, generała zakonu paulinów (Kraków 1995). W seminarium pełnił posługę kantora, dyrygenta, organisty oraz organizatora życia muzycznego, co zaowocowało przede wszystkim nagraniem, wraz ze scholą kleryków, czterech płyt CD z chorałem gregoriańskim. Jako kantor współuczestniczył w przygotowaniu scholi gregoriańskiej do udziału w trzech festiwalach o randze międzynarodowej: Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” w Częstochowie, Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej w Łodzi oraz Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej w Koszycach (Słowacja).
Będąc w seminarium, przez rok prowadził jako dyrygent chór kleryków, oraz kwartet dęty (1992-1995) złożony z braci kleryków, w którym grał na puzonie. 24 VI 1995 r. przyjął święcenia prezbiteratu. W tym czasie bardzo często prowadził śpiew na placu przed szczytem dla wielotysięcznych rzesz pielgrzymów.
W latach 1995-1999 pracował w paulińskiej misji w Republice Południowej Afryki, gdzie m.in. zakładał chóry wśród społeczności zuluskiej oraz przygotował od strony muzycznej Międzynarodową Pielgrzymkę Sodalicji Najśw. Serca Pana Jezusa.
W roku 2000 otrzymał od Przeora Jasnej Góry o. Izydora Matuszewskiego nominację na stanowisko opiekuna chórów jasnogórskich. Posługiwał także duszpastersko grupom anglojęzycznym, a także był spowiednikiem Sióstr Honoratek i Sióstr Karolanek (przybyłych z Indii), Urszulanek i Nazaretanek.
Dalsza aktywna działalność o. N. Kilnara, m. in. jako prezesa Stowarzyszenia Kapela Jasnogórska (od 2002 r.), podprzeora Jasnej Góry (2002-2005), założyciela Jasnogórskiego Oktetu Dętego (2002), Jasnogórskiego Chóru Chłopięcego Pueri Claromontani, Jasnogórskiego Chóru Dziewczęcego Filiae Mariae (2003) oraz Jasnogórskiego Zespołu Wokalnego Camerata (2005), członka Rady Programowej Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej Gaude Mater w Częstochowie (od 2003 r.), inicjatora (wraz z prof. Remigiuszem Pośpiechem z Opola) Zespołu Naukowo-Redakcyjnego Jasnogórskich Muzykaliów (2003), a także Stowarzyszenia Jasnogórska Szkoła Chóralna (2007), czy wreszcie Krajowego Duszpasterza Muzyków Kościelnych przy Episkopacie Polski (od 2009 r.), a także konsultorem Podkomisji ds. Muzyki Kościelnej przy Komisji ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów ( 2012).
Należy jednakże podkreślić, iż w ramach nadzorowanego przez o. Kilnara, szeroko zakrojonego projektu Musica Claromontana, nagrano i wydano sześćdziesiąt płyt CD zawierających kompozycje autorów polskich oraz zagranicznych znajdujących się w archiwum Jasnej Góry (a także z innych źródeł paulińskich), a także opublikowano 10 zeszytów z utworami twórców jasnogórskich, ponadto zrealizowano dwa filmy poświęcone kulturze muzycznej Jasnej Góry. Jest inicjatorem serii muzykologicznej Musica Claromontana – Studia. Jest także głównym inicjatorem powstania jasnogórskiej Publicznej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I-go stopnia w Częstochowie ( 2011) oraz Jasnogórskich Wieczorów Organowych ( 2001). W ramach projektu, od 2004 roku organizowany jest ponadto cykl konferencji naukowych (także o randze międzynarodowej) poświęconych dorobkowi wybranych kompozytorów polskich oraz obcych związanych z ośrodkiem jasnogórskim. Od wielu lat współpracuje w organizowaniu Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „ Gaude Mater”.