Serię koncertów rozpoczął niedzielny, bardzo refleksyjny recital na violę da gamba wybitnego interpretatora muzyki dawnej Jordi Savalla zatytułowany „Les tombeaux” (Nagrobki), w miejscowej kolegiacie pw. Bożego Ciała. W poniedziałek w dominikańskiej bazylice Matki Bożej Bolesnej zespół Micrologus i Lucilla Galeazzi zaprezentowali „Ore plangamo de lu Signore”, Pasję akwilejską z kodeksu Celestyna V. We wtorek zespół Sequentia przedstawił program „Frankish Phantoms – Echa karolińskich pałaców”.
W środę w cerkwi greckokatolickiej odbędzie się bizantyjskie nabożeństwo za dusze zmarłych,
w trakcie którego zaśpiewa chór „Byzantion” z protopsaltą Adrianem Sarbu. Ma być ono okazją do wspomnienia zmarłych współtwórców i przyjaciół festiwalu. Wieczorem będzie także okazja do wysłuchania w przepięknej scenerii Wielkiej Izby nocnej serenady „Gdy nie bez lutniej” Antoniego Pilcha, lutnisty i śpiewaka.
Na czwartek w kościele oo. Reformatów planowany jest występ zespołu „The School of Night” z Berlina, który zaprezentuje „II Księgę Pieśni” (Second Booke of Songs) angielskiego lutnisty i kompozytora z przełomu XVI i XVII wieku, Johna Dowlanda. W piątek natomiast w opactwie benedyktynek Dancerye i Adam Strug odśpiewają „Polskie Canti Firmi” z XVI wieku. Zwieńczeniem festiwalowego tygodnia będzie sobotnie wykonanie „Mesjasza” Jerzego Fryderyka Haendla w bazylice oo. Dominikanów. Do tego koncertu przez cały tydzień przygotowywał się Chór festiwalowy – którego trzonem jest Akademicki Chór Politechniki Śląskiej – który wystąpi razem z Barokową Orkiestrą Wyszehradzką i solistami, pod dyrekcją Roberta Hugo.
Każdy dzień – oprócz piątku – to także nieodłączna biesiada w klubie festiwalowym, która gromadzi artystów i uczestników bezpośrednio po wieczornych koncertach. Niekończące się rozmowy przeplatają się z gościnnymi występami zespołów z Ukrainy, Polski, Węgier i Słowacji.
Program każdego dnia, choć zmierza do wieczornego koncertu, wypełniony jest po brzegi także innymi propozycjami dla uczestników. Otwiera go niezmiennie od wielu lat celebracja liturgii: Laudów (tradycyjnej jutrzni) – prowadzonej przez Roberta Pożarskiego, kantorów Scholae Gregorianae Silesiensis oraz Scholae Cantorum Minorum Chosoviensis – i Mszy świętej. W tym roku uczestnicy mają możliwość wyboru porannej mszy świętej w rycie dominikańskim lub mszy koncelebrowanej według mszału Pawła VI. W piątek natomiast Liturgia godzin będzie odprawiana w rycie ormiańskim. Taka symbiotyczna różnorodność rytów i ich form jest znakiem rozpoznawczym jarosławskiego rytmu liturgicznego podczas Festiwalu.
Kolejne punkty programu dnia to warsztaty i seminaria dotyczące muzyki dawnej; wśród nich spotkania z wykonawcami koncertu dnia poprzedniego, warsztaty chorału gregoriańskiego, w ramach których Marcin Bornus-Szczyciński dzieli się efektami swojej pracy w zakresie polonizacji tego tradycyjnego śpiewu; warsztaty Chóru Festiwalowego, przygotowujące do sobotniego koncertu; tańców krajów wyszehradzkich czy religijnych śpiewów ormiańskich. Serię rozmaitych spotkań kończą wieczorne nieszpory śpiewane po łacinie.
Program Festiwalu kończy tradycyjnie już niedzielna, uroczysta Msza święta gregoriańska, celebrowana w bazylice oo. Dominikanów, podczas ktorej śpiewają uczestnicy warsztatów. W tym roku, po raz pierwszy w historii Festiwalu, w trakcie tej Mszy zabrzmią polskie kontrafaktury śpiewów chorałowych.
Relacje z poszczególnych dni festiwalowych i galerie zdjęć zamieszcza na bieżąco serwis Liturgia.pl.
nf. Liturgia.pl (mw, mg, ms), dominikanie.pl