Ogólnopolskie obchody tegorocznego Dnia Judaizmu w Polsce ze względu na przypadający w piątek 17 stycznia szabat, odbędą się wyjątkowo 16 stycznia. Tym razem w Sandomierzu, pod hasłem „Pan jest moją mocą, (…) Jemu zawdzięczam moje ocalenie” (Wj 15, 2). „Po wielu wiekach separacji i wrogości, po obu stronach, Kościół odkrył na nowo ten szczególny rodzaj bliskości z Żydami” – pisze bp Mieczysław Cisło w słowie z okazji XVII Dnia Judaizmu w Kościele katolickim w Polsce.
W tym roku obchody Dnia Judaizmu w Kościele katolickim w Polsce odbędą się 16 stycznia w Sandomierzu. Wezmą w nich udział m.in. naczelny rabin Polski Michael Schudrich oraz ambasador Izraela Zvi Rav Ner. W programie obchodów zaplanowano m.in. wykład nt. „Polacy i Żydzi w Sandomierzu, czyli o potrzebie wspominania przeszłości” i modlitwę na Cmentarzu Żydowskim przy ul. Szucha. O 12.30 w Muzeum Diecezjalnym w Domu Długosza rozpocznie się panel dyskusyjny z udziałem prof. Moniki Adamczyk-Garbowskiej z Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, prof. Magdy Teter z Wesleyan University w USA, Michaela Schudricha, bp. Mieczysława Cisło i prof. Jana Grosfelda z UKSW w Warszawie. Tego samego dnia zaplanowano promocję książki o stosunkach chrześcijańsko-żydowskich, a także otwarcie wystaw poświęconych Żydom w Sandomierzu. O godz. 15.30 w katedrze bp Nitkiewicz przewodniczyć będzie nabożeństwu Słowa. Zaś o 17.00 w Katolickim Domu Kultury św. Józefa przy ul. Mariackiej zostanie wystawiony spektakl „Josela Rakowera rozmowa z Bogiem” autorstwa Zvi Kolitz’a w przekładzie Artura Kucia.
Oprócz obchodów ogólnopolskich w Sandomierzu, w różnych miastach Polski trwają obchody lokalne. Organizowane są liczne wydarzenia kulturalne, prelekcje i wystawy. Warto zwrócić uwagę chociażby na uroczystości w Poznaniu. Ich najważniejszym punktem będzie nabożeństwo biblijne z udziałem przedstawicieli Związku Gmin Wyznaniowych Żydowskich 16 stycznia w kościele pw. św. Wojciecha. Przewodniczył mu będzie abp Stanisław Gądecki, wiceprzewodniczący Episkopatu, jeden z prekursorów wprowadzenia Dnia Judaizmu w Polsce.
Przewodniczący Komitetu Konferencji Episkopatu ds. Dialogu z Judaizmem bp Cisło przypomina w słowie napisanym z okazji Dnia Judaizmu, że punktami milowymi w dialogu katolicko-żydowskim pozostają słowa i gesty Jana Pawła II wobec Żydów: spotkanie w rzymskiej synagodze, modlitwa przy Murze Świątynnym czy nazwanie Żydów starszymi braćmi w wierze. Podkreśla też gesty otwarcia na dialog z Żydami ze strony papieża Benedykta XVI i obecnie Franciszka.
Zwraca uwagę na znaki życzliwości ze strony Żydów, przywołując np. przypadek J. Weilera, który będąc Żydem, bronił w Strasburgu obecności krzyża w salach włoskich szkół. Przypomina też napisany w klimacie otwarcia dokument „Dabru emet” podpisany przez kilkudziesięciu rabinów w 2000 r.
„Niezależnie od zachowań negatywnych jednostek czy grup, „dialog z Żydami jest świętym obowiązkiem”. Aby zrozumieć siebie chrześcijanie bardziej potrzebują judaizmu niż judaizm chrześcijan” – pisze.
Dzień Judaizmu w Kościele katolickim w Polsce został ustanowiony przez Episkopat Polski w 1997 r. Jego celem jest rozwój dialogu chrześcijańsko-żydowskiego, a także modlitwa i refleksja nad związkami obu religii. W tym roku obchodzimy go po raz siedemnasty.
Słowo przewodniczącego Komitetu Konferencji Episkopatu ds. Dialogu z Judaizmem
Materiały liturgiczne na XVII Dzień Judaizmu
Program Dnia Judaizmu w Sandomierzu
Program Dnia Judaizmu w Poznaniu
Za: www.episkopat.pl
Dzień Judaizmu w krakowskim Kościele z nowym rabinem
W czwartek o godz. 15.30 u franciszkanów w Krakowie bp Grzegorz Ryś poprowadzi nabożeństwo, w którym wezmą udział wyznawcy judaizmu. Spotkanie modlitewne odbędzie się w ramach 17. Dnia Judaizmu w Kościele katolickim w Polsce.
Godzinę później w sali Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II (naprzeciw Bazyliki Franciszkanów) Amerykanin Avi Baumol, nowy rabin w Krakowie, wygłosi mowę zatytułowaną „Mojżesz – łączy nas czy dzieli?”.
Dzień Judaizmu w Kościele katolickim to czas wspólnotowej refleksji i modlitwy.
W założeniu katolikom winien pomagać w odkrywaniu judaistycznych korzeni chrześcijaństwa, w pogłębianiu świadomości tego, że religia żydowska nie jest wobec ich religii „rzeczywistością zewnętrzną, lecz czymś wewnętrznym”, oraz że ich „stosunek do niej jest inny aniżeli do jakiejkolwiek innej religii” (Jan Paweł II); że można mówić ścisłym pokrewieństwie obu religii, a wyznawców judaizmu nazywać „starszymi braćmi w wierze” (Jan Paweł II).
Ten Dzień ma pomóc w budowaniu wzajemnego braterstwa i formowaniu właściwej mentalności wiernych. „A to wymaga Bożej pomocy, stąd wspólna modlitwa” – dodaje franciszkanin.
jms