W Krakowie modlitwy odbyły się w bazylice franciszkanów w czwartek 12 stycznia. Przewodniczył im metropolita krakowski kard. Stanisław Dziwisz. Obecni byli ponadto: Naczelny Rabin Krakowa Boaz Pasz, Przewodniczący Gminy Wyznaniowej Żydowskiej w Krakowie Tadeusz Jakubowicz, proboszcz Parafii Ewangelicko-Augsburskiej w Krakowie ks. Roman Pracki, przedstawiciel Kościoła Polsko-katolickiego ks. Marian Wnęk oraz kustosz bazyliki św. Franciszka o. Stanisław Glista.
Kard. Dziwisz mówił, że odmienność można widzieć jako bogactwo, i że dążenie do jedności nie prowadzi do zubożającego ujednolicenia wszystkich i wszystkiego. „Raczej pozwala zachować każdemu jego własne piękno jako dar dla drugich” – przekonywał.
Ksiądz metropolita zachęcał zebranych w świątyni, aby w czasach kryzysu wspólnie stawiali czoło problemom nędzy i ubóstwa.
„Nic tak nie pomaga budować dobrych relacji wzajemnych, jak wspólna troska o innych. Chcielibyśmy, gdzie tylko to możliwe, występować razem w służbie naszemu miastu, regionowi i ojczyźnie” – publicznie deklarował.
Na koniec kard. Stanisław Dziwisz złożył chrześcijanom i żydom życzenia. „Niech w tym nowym roku łączy nas pragnienie zjednania dla tej ziemi błogosławieństwa pokoju przez modlitwę i pracę. Niech Pan będzie z nami” – winszował.
Dzień Judaizmu w Kościele katolickim został ustanowiony przez Episkopat Polski w 1997 r. Jego celem jest rozwój dialogu chrześcijańsko-żydowskiego, upowszechnianie postawy życzliwości wobec Żydów w środowiskach chrześcijańskich, a także modlitwa i refleksja nad związkami obu religii.
Ponadto ten dzień ma pomóc wierzącym w Chrystusa w odkrywaniu judaistycznych korzeni chrześcijaństwa, będącego dla chrześcijan spełnieniem w Jezusie Chrystusie starotestamentalnych obietnic.
Zdaniem hierarchów „tego dnia chrześcijanie winni dostrzegać to, co ich łączy z wyznawcami judaizmu, a jest to: wiara w jednego Boga, Biblia jako słowo Boże, wierność tradycji religijnej, Dekalog jako fundament praw moralnych, a także wezwanie do codziennej modlitwy”.
W założeniach Chrześcijanie i Żydzi powinni być świadkami Jedynego i Prawdziwego Boga w świecie naznaczonym ateizmem, materializmem, kulturą chwili i użycia.
Obecnie do gmin żydowskich w Polsce należy ok. 4 tys. osób, natomiast społeczność Żydów w Polsce szacuje się na ok. 20 tys.
jms