5 października Kościół świętuje wspomnienie św. Faustyny Kowalskiej. To właśnie od niej rozpoczęła się historia najsłynniejszego polskiego obrazu, który dziś znajduje się w niemalże każdym kościele. Mowa o obrazie Jezusa Miłosiernego autorstwa Adolfa Hyły. Nie każdy jednak wie, że ten krakowski artysta namalował dwa obrazy Siostry Faustyny.
Zapraszamy do lektury fragmentu książki ks. dra Piotra Szwedy „ADOLF HYŁA. Malarz Bożego Miłosierdzia. Życie i twórczość (1897-1965)”, w którym można przeczytać o historii tych dwóch wizerunków.
Nie mogło zabraknąć w twórczości Adolfa Hyły wizerunków Siostry Faustyny Kowalskiej, kanonizowanej przez św. Jana Pawła II w 2000 roku. Artysta namalował dwa obrazy Apostołki Miłosierdzia. Pierwszy z nich znajduje się w klasztorze sióstr Matki Bożej Miłosierdzia w Krakowie Łagiewnikach. Hyła wykonał go techniką olejną na płótnie o wymiarach 60 x 80 cm. Nie jest datowany i nie został ujęty przez malarza w katalogach obrazów. Wizerunek powstał ze zdjęcia, na którym Siostra Faustyna jest już ewidentnie schorowana. W kronice klasztornej pod datą 15 września 1957 roku znajduje się jedynie zapis o zamiarze namalowania portretu Apostołki Bożego Miłosierdzia: „Staramy się o zdobycie dobrej fotografii s. Faustyny. S. Teresa Maria w tej sprawie pojechała do Zakopanego – niestety bez skutku. P. prof. Hyła ze swej strony próbuje zrobić jej portret. Podajemy my więc nasze wspomnienia i uwagi”. Malowidło wiszące na ścianie w korytarzu przy furcie przedstawia popiersie Siostry Faustyny Kowalskiej ubranej w czarny habit zakonny z białą koloratką. Na głowie widoczny jest sertet, kornet i na nim przypięty czarny welon opadający swobodnie na plecy. Na szyi wisi mały krzyżyk otrzymywany w dniu pierwszej profesji. W spojrzeniu Faustyny widać stanowczość i spokój. Jej twarz nosi znamiona choroby. Tło obrazu jest ciemne i gładkie. W lewym dolnym narożniku płótna widnieje podpis malarza w kolorze czerwonym – A.Hyła.
Drugi wizerunek św. Faustyny Kowalskiej pędzla Adolfa Hyły znajduje się w Kolegium św. Stanisława Kostki w Osny we Francji, prowadzonym przez pallotynów. Obraz o wymiarach 60 x 91 cm wykonany na płótnie w technice olejnej zamówił ks. Alojzy Misiak SAC. W Katalogu obrazów Hyła zanotował datę – 12 VI 1958. Na odwrocie płótna widnieje napis wykonany w późniejszym czasie nie przez samego malarza – Prof. A. Hyła, Kraków, 1951. Trudno jest zweryfikować te dwie daty, gdyż nie znaleziono materiałów archiwalnych rozstrzygających jednoznacznie, w jakim dokładnie czasie powstał ten wizerunek. Obraz ukazuje postać Siostry Faustyny w pozycji frontalnej, w ujęciu do kolan. Święta ubrana jest w czarny habit z białym kołnierzykiem i pelerynkę. Na szyi wisi krzyżyk, na głowę założony jest sertet, kornet i na nim upięty czarny welon spadający na plecy. Dłonie Faustyna ma schowane w szerokich rękawach. Z lewej strony u pasa umocowany jest różaniec z czarnych paciorków. Tło obrazu stanowi ciemna, gładka przestrzeń. Twarz Faustyny pomimo malującego się na niej cierpienia jest pogodna, a układ ust sprawia wrażenie uśmiechu. Święta swój wzrok kieruje bezpośrednio w stronę patrzącego. Obraz nie jest sygnowany.
„ADOLF HYŁA. Malarz Bożego Miłosierdzia. Życie i twórczość (1897-1965)”. To monumentalne dzieło ukazało się nakładem Instytutu Studiów Franciszkańskich we wrześniu 2022 r. i prezentuje całościowo dorobek artystyczny malarza z krakowskich Łagiewnik. Zawiera ponad 500 ilustracji przedstawiających zarówno samego artystę jak i jego dzieła. Po więcej informacji zapraszamy na stronę: www.isf.edu.pl.