Sandomierz: uroczystość ku czci św. Tomasza z Akwinu

Konferencja naukowa z udziałem bp. Krzysztofa Nitkiewicza oraz Msza św. pod przewodnictwem bp. Edwarda Frankowskiego złożyły się na uroczystość ku czci św. Tomasza z Akwinu, która odbyła się dziś w Wyższym Seminarium Duchownym w Sandomierzu. Tradycja uroczystości i spotkań naukowych w sandomierskim seminarium z okazji wspomnienia św. Tomasza z Akwinu, pielęgnowana jest od wielu lat.

Podczas konferencji bp Nitkiewicz podkreślił, że św. Tomasz z Akwinu był na wskroś nowoczesny, jeśli chodzi o swoje myślenie, duchowość, styl życia oraz metodę naukową. ­– Nie ograniczał się do roli strażnika tradycji i nie polegał wyłącznie na sobie, bo to zawsze kończy się gettyzacją, ale pozwalał prowadzić się Duchowi Świętemu i współpracował z Łaską Bożą. Dlatego warto iść podobną drogą we współczesnym świecie – podkreślał duchowny.

Ks. dr hab. Adam Kubiś – prof. Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego w referacie pt.: „Patmos – wyspa Apokalipsy” skupił się na kilku aspektach związanych z grecką wyspą. Zwrócił między innymi uwagę na to, że Patmos była uznawana za wyspę świętą, tzw. „Drugą Jerozolimę”, dawniej w wyłącznym zasięgu mnichów, po której chodził Bóg. Był na niej także św. Jan i być może tam powstała Apokalipsa.

Prelegent podkreślał również jej kontekst geograficzny, topograficzny, klimatyczny, geologiczny i historyczny. Wraz z uczestnikami szukał odpowiedzi na pytanie: Co św. Jan robił na wyspie? Czy była to kara, deportacja na wyspę, czy też wolność, którą ograniczała wyspa?

Konferencję poprzedziła Eucharystia, której przewodniczył biskup pomocniczy senior Edward Frankowski w kościele seminaryjnym pw. Świętego Michała Archanioła. Homilię do zebranych wygłosił ks. dr hab. Adam Kubiś.

Tradycja uroczystości i spotkań naukowych w sandomierskim seminarium z okazji wspomnienia św. Tomasza z Akwinu, pielęgnowana jest od wielu lat.

Św. Tomasz z Akwinu żył w latach 1225 – 1274 i stworzył zwarty system nauki filozoficznej i teologii katolickiej, zwany tomizmem. Wywarł on głęboki wpływ na ukierunkowanie zachodniej myśli chrześcijańskiej. Spuścizna literacka świętego jest bardzo bogata.

apis / Sandomierz
KAI

Wpisy powiązane

Skąd się biorą święci? Historia, wiara i droga do świętości

Klaretyni: 50 lat Domu zakonnego we Wrocławiu

Najobszerniejszy komentarz do „Reguły” św. Benedykta w Polsce