Rumia: XXX Międzynarodowy Festiwal Muzyki Religijnej im. Ks. Stanisława Ormińskiego

Jubileuszowy, XXX Międzynarodowy Festiwal Muzyki Religijnej im. Ks. Stanisława Ormińskiego, odbył się w dniach 25-27 października 2018 r., w sanktuarium Matki Bożej Wspomożycielki Wiernych w Rumi. W pięknej i akustycznej świątyni, można było pocieszyć swoje serce i ucho przy utworach niemieckich, francuskich i polskich kompozytorów.

Festiwal ma na celu upamiętnienie wielkiego kompozytora, ale również ukazanie młodych muzyków organistów i śpiewaków, którzy swoim talentem, determinacją ukazują dzisiejszemu światu cel i zadania kultury w dziedzinie muzyki.

Nad całością, przebiegiem Międzynarodowego Festiwalu stał Komitet Organizacyjny. Dyrektorem Artystycznym Festiwalu, jak co roku, jest profesor Akademii Muzycznej – Roman Perucki, znany i ceniony wirtuoz, organista, mistrz w swojej dziedzinie. Nie sposób wymienić wszystkich, którzy zaangażowali się bezpośrednio w przygotowanie Festiwalu, ale na pewno pominąć nie można Pana Daniela Ptacha, Elżbiety Waśkowskiej, Wspólnoty Salezjańskiej z Rumi, na których spoczywa ogromna praca, zaangażowanie w sprawne przygotowanie Festiwalu. 

Dni Festiwalowe podzielone były na dwa konkursy: 

  1. Konkurs organowy, składający się z dwóch etapów
  2. Konkurs chóralny, składający się z przeglądów chórów i zespołów kameralnych.

Otwarcia Festiwalu dokonał ks. Proboszcz i Kustosz sanktuarium Matki Bożej Wspomożycielki Wiernych – ks. dr Janusz Sikora, który w słowach życzliwości, już gratulował wszystkim, którzy dostali się i to właśnie oni są zwycięzcami. W swoich słowach przywitał wszystkich uczestników, sponsorów  i zacne Jury, które rozpoczęło ciężką pracę. Patronat medialny XXX Międzynarodowego Festiwalu objął: TVP3 Gdańsk, Radio Gdańsk, Tygodnik Katolicki „Niedziela”, Gość Niedzielny, Portal Masz Wolne, Express Powiatu Wejherowskiego, Goniec Rumski oraz Gazeta Rumska. Nieoceniony wkład w dotychczasowe rumskie Festiwale wniósł Konrad Mielnik, producent i publicysta muzyczny z Gdańska. Festiwal nie istniałby, gdyby nie instytucje, które od wielu lat wspomagają i wspierają ten rodzaj kultury.

Konkurs organowy

Pierwszego dnia 25 października – rozpoczął się konkurs organowy, w którym udział wzięli:
1. Jarosław Ciechacki – Polska – Akademia Muzyczna Bydgoszcz, klasa organów: Piotr Grajter oraz Radosław Marzec
Program:
Mieczysław Surzyński Capriccio op. 36 Chant Triste z op. 36
Jan Sebastian Bach Sonata e-moll BWV 528 (cz. 2 i 3)
Jan Sebastian Bach Fantazja i fuga c-moll BWV 537

2. Mariusz Kozieł – Polska – Akademia Muzyczna Katowice, klasa organów Witold Zaborny
Program:
Mieczysław Surzyński Capriccio op. 36 Chant Triste z op. 36
Jan Sebastian Bach Sonata e-moll BWV 525 (cz. 2 i 3)
Jan Sebastian Bach Fantazja i fuga c-moll BWV 537

3. Maciej Lewandowicz – Polska – Akademia Muzyczna Wrocław, klasa organów Piotr Rojek
Program:
Mieczysław Surzyński Capriccio op. 36 Kolęda op. 36
Jan Sebastian Bach Sonata e-moll BWV 529 (cz. 2 i 3)
Jan Sebastian Bach Fantazja i fuga c-moll BWV 537

4. Jakub Moneta – Polska – Społeczna Szkoła Muzyczna II stopnia Świdnica, klasa organów Maciej Bator
Program:
Mieczysław Surzyński Kolęda z op. 36
Jan Sebastian Bach Sonata I, Adagio, Allegro BWV 525 (cz. 2 i 3)
Jan Sebastian Bach Fantazja i Fuga c-moll BWV 537

5. Liliia Pechenkina – Rosja – Konwersatorium Muzyczne Sankt Petesburg, klasa organów Daniel Zaretsky
Program:
Mieczysław Surzyński Capriccio op. 36 Chant Triste z op. 36
Jan Sebastian Bach III Sonata c-moll BWV 526 (cz. 2 i 3)
Jan Sebastian Bach Fantazja i fuga c-moll BWV 537

Każdy z uczestników miał do wykonania utwory, które zostały zaprezentowane w I etapie. Jury w składzie:
Prof. Witold Zaborny – Akademia Muzyczna w Katowicach – Przewodniczący Jury
Prof. Renata Lesieur – Litewska Akademia Muzyczna w Wilnie
Dr hab. Hanna Dys – Akademia Muzyczna – Gdańsk
Prof. Jaroslav Tuma – Wydział Muzyki i Akademii Sztuk Scenicznych w Pradze 
Ks. dr Maciej Szczepankiewicz – Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego – Warszawa
Ks. mgr lic. Marcin Balawander – Uniwersytet Mikołaja Kopernika – Toruń – sekretarz 

dokonało oceny w/w artystów i postanowiło w wyniku tajnego głosowania dopuścić do drugiego etapu następujące osoby z programem:

1. Maciej Lewandowicz – Polska – Akademia Muzyczna Wrocław, z klasy organów Piotra Rojka 
Program:
Nicolaus Bruhns Preludium in e (małe)
Jan Sebastian Bach Chorał Dies sind die heil` gen zehn Gebot BWV 678
Max Reger Benedictus op. 59
Feliks Nowowiejski Preludium adoremus (utwory mniejsze)

2. Mariusz Kozieł – Polska – Akademia Muzyczna Katowice, z klasy organów Witolda Zabornego
Program:
Dietrich Buxtehude Preludium in C BuxWV 138
Jan Sebastian Bach Chorał Dies sind die heil` gen zehn Gebot BWV 678
Max Reger Intermezzo op. 59
Feliks Nowowiejski Preludium adoremus (utwory mniejsze)

3. Jakub Moneta – Polska – Społeczna Szkoła Muzyczna II stopnia Świdnica, z klasy organów Macieja Batora
Program:
Dietrich Buxtehude Preludium in C BuxWV 138
Jan Sebastian Bach Chorał Dies sind die heil` gen zehn Gebot BWV 678
Max Reger Intermezzo op. 59
Feliks Nowowiejski Preludium adoremus (utwory mniejsze)

Tego samego dnia odbył się Koncert kameralny, którego wykonawcami byli Roman Perucki, Łukasz Długosz oraz Agata Kielar. Światowej sławy artyści zaprezentowali między innymi dwa prawykonania światowe Macieja Żółtowskiego „3×9” na dwa flety i organy oraz Jarosław Siwińskiego „Trzy postacie w kolorze” na dwa flety i organy
Następnego dnia, odbyły się przesłuchania w/w młodych muzyków. Jury w w/w składzie po rozmowach, dyskusjach, opiniach w tajnym głosowaniu przyznało następujące nagrody i miejsca:

– I miejsce i nagrodę w wysokości 7.000 zł ufundowaną przez Burmistrza Miasta Rumi dla Mateusza Kozieła z Akademii Muzycznej w Katowicach, klasa organów Witold Zaborny. 

– II miejsce i nagrodę w wysokości 2.000 zł ufundowaną przez Księdza Arcybiskupa Gdańskiego dla Macieja Lewandowicza z Akademii Muzycznej we Wrocławiu, klasa organów Piotr Rojek

– III miejsce i nagrodę w wysokości 1.500 zł ufundowaną przez Prezydenta Miasta Wejherowa dla Jakuba Monety ze Społecznej Szkoły Muzycznej II stopnia w Świdnicy, klasa organów Maciej Bator

Dzień ten, był dniem wyjątkowym nie tylko z możliwości przesłuchań młodych muzyków, ale przede wszystkim z Koncertu Muzyki Gospel, którego wykonawcami byli: Gospel Joy z Poznania oraz Kasia Moś. 

Konkurs zespołów chóralnych i konkurs na najlepsze wykonanie pieśni religijnej w języku kaszubskim

Dnia 27 października w sanktuarium NMP Wspomożycielki Wiernych rozpoczął się konkurs chórowy w dwóch kategoriach: zespołów chóralnych i zespołów kameralnych. 
Do zmagań konkursowych zgłosiło się 8 chórów (po 4 z każdej kategorii). I tak, w wyniku losowania przesłuchania odbywały się według kolejności:

a.    Zespoły chóralne – powyższej 16 osób + dyrygent 

  1. Chór Kameralny „Sirenes” z Warszawy (dyrygent – Magdalena Gruziel) 
  2. Akademicki Chór Politechniki Gdańskiej z Gdańska (dyrygent – Mariusz Mróz)
  3. Chór Dziewczęcy „Skowronki” z Poznania (dyrygent Alicja Szeluga)
  4. Chór „Nadzieja” z Nakła nad Notecią (dyrygent – Michał Gacka)

b.    Zespoły kameralne – do 16 osób + dyrygent 

  1. Kwartet Wokalny Instytutu Muzyki Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza z Częstochowy (dyrygent – Przemysław Jeziorowski)
  2. Chór Kameralny CK 105 z Koszalina (dyrygent – Kamil Szafran)
  3. Chór „Cartusia” z Kartuz (dyrygent – Małgorzata Kuchtyk)
  4. Zespół Wokalny „Minimus” z Poznania (dyrygent – Sławomira Raczyńska)

Każdy z prezentowanych chórów w swoim repertuarze musiał mieć dwie kompozycje polskich muzyków. Komitet Organizacyjny powołał na ten dzień Jury w składzie:
Prof. Ryszard Zimak – Uniwersytet Muzyczny – Warszawa – Przewodniczący 
Prof. Eugeniusz Kus – Akademia Sztuki – Szczecin 
Prof. Marcin Tomczak – Akademia Muzyczna – Gdańsk 
dr Małgorzata Chyła – Akademia Muzyczna – Kraków
mgr Tomasz Fobke – Rada Chórów Kaszubskich 
Ks. dr Krzysztof Niegowski – Rektor Wyższej Szkoły Bankowej – Piła 
Ks. mgr lic. Marcin Balawander – Uniwersytet Mikołaja Kopernika – Toruń – sekretarz 

Po przesłuchaniu wszystkich chórów, Jury udało się na tajne obrady. Po głosowaniu, dyskusjach Jury przyznało następujące miejsca i wyróżnienia. 

Grand Prix za zdobycie 95 punktów i nagroda ufundowana przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w wysokości 13.000 złotych oraz Puchar Zarządu Głównego polskiego Związku Chórów i Orkiestr zostały przyznane Chórowi Dziewczęcemu „Skowronki” z Poznania, pod dyrekcją Alicji Szelugi. 

Kategoria: Zespoły chóralne

I miejsce oraz ZŁOTY DYPLOM za zdobycie 93 punktów i nagroda Marszałka Województwa Pomorskiego w wysokości 7.000 zł oraz Puchar Zarządu Oddziału Polskiego Związku Chórów i Orkiestr został przyznany: Akademickiemu Chórowi Politechniki Gdańskiej z Gdańska, pod dyrekcją Mariusza Moroza. 

SREBRNY DYPLOM za zdobycie 89 punktów i nagrodę Starosty Powiatu Wejherowskiego w wysokości 1.000 zł zostały przyzne: Chórowi Kameralnemu „Sirenes”, pod dyrekcją Magdaleny Gruziel.

SREBRNY DYPLOM za zdobycie 83 punktów został przyznany: Chórowi „Nadzieja” z Nakła nad Notecią, pod dyrekcją Michała Gacki 

Kategoria: Zespoły kameralne

I miejsce oraz ZŁOTY DYPLOM za zdobycie 93 punktów i nagroda Burmistrza Miasta Rumi w wysokości 5.000 zł, zostały przyznane Zespołowi Wokalnemu „Minimus” z Poznania, pod dyrekcją Sławomiry Raczyńskiej

SREBRNY DYPLOM za zdobycie 87 punktów i nagrodę Starosty Wejherowskiego wysokości 1.000 zł, zostały przyznane Chórowi Żeńskiemu „Cartusia” z Kartuz, pod dyrekcją Małgorzaty Kuchtyk

SREBRNY DYPLOM za zdobycie 86 punktów został przyznany Chórowi Kameralnemu CK 105 z Koszalina, pod dyrekcją Kamila Szafrana

BRĄZOWY DYPLOM za zdobycie 69 punktów został przyznany ZKwartetowi Wokalnemu Instytutu Muzyki Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza w Częstochowie, pod dyrekcją Przemysława Jeziorowskiego

Kategoria: Konkurs na najlepsze wykonanie pieśni religijnej w języku kaszubskim

  1. Za najlepsze wykonanie pieśni religijnej w języku kaszubskim i nagrodę w wysokości 3.000 złotych ufundowaną przez Starostę Powiatu Wejherowskiego otrzymał Chór Kameralny „Sirenes” z Warszawy, pod dyrekcją Magdaleny Gruziel.
  2. Za wykonanie utworu w języku kaszubskim Puchar Prezesa Rady Chórów Kaszubskich otrzymuje Chór „Nadzieja” z Nakła nad Notecią, pod dyrekcją Michała Gacki.

Tego samego dnia odbyło się również seminarium dla dyrygentów, które poprowadziła profesor Alina Kowalska Pińczak. Tematem seminarium było Problemy wokalne w wykonawstwie muzyki chóralnej. 

Koncert Finałowy, jak co roku, odbył się na zakończenie przesłuchań oraz po obradach Jury. Podczas tegorocznego Koncertu upamiętniono setną rocznicę Odzyskania Niepodległości przez Polskę. Orkiestra Symfoniczna Polskiej Filharmonii Bałtyckiej oraz Chór Opery Bałtyckiej przygotowali na ten wieczór Symfonię nr 38 D -Dur (Praska) Wolfganga Amadeusza Mozarta oraz Stabat Mater op. 53 Karola Szymanowskiego. Wykonawcami byli: Aleksandra Zamojska – sopran; Ewa Marciniec – alt oraz Leszek Skrla – baryton. Chór Opery Bałtyckiej przygotował Waldemar Górski, a dyrygentem tego dnia był Wojciech Rodek. 

Uroczysta Msza święta zakończyła XXX Jubileuszowy Międzynarodowy Festiwal Muzyki Religijnej w Rumi.

ks. Marcin Balawander SDB
sekretarz Festiwalu

Za: pila.salezjanie.pl

Wpisy powiązane

Abp Gądecki: abp Baraniak gotów był ofiarować swoje życie dla Ojczyzny i Kościoła

Halina Frąckowiak gościem specjalnym tegorocznej Żywej Szopki w Krakowie!

Kęty: 25 lat Sanktuarium