Słowa Prymasa Wyszyńskiego skierowane do nauczycieli w milenijnym roku 1966 m.in. o tym, by nie poddawali się zwątpieniu są mottem Ogólnopolskiej Konferencji Dyrektorów Szkół Katolickich. W prawie 500 placówkach różnego szczebla uczy się w nich ok. 70 tysięcy dzieci i młodzieży.
Tradycyjnie, jest to konferencja, która ma pomóc w przygotowaniu się do nowego roku szkolnego, realnie spojrzeć na aktualną sytuację szkolnictwa katolickiego w Polsce, docenić pozytywy, ale też jasno nazwać i podzielić się trudnościami, z którymi te placówki muszą się mierzyć.
Zdaniem ks. Zenona Latawca, przewodniczącego Rady Szkół Katolickich nauczanie on-line, przyjęte w czasie pandemii, przede wszystkim uderzyło w funkcję wychowawczą szkół. – Ta sytuacja on-line uderzyła chyba najbardziej w nasze szkoły, dlatego, że my kładziemy bardzo mocny nacisk na wychowanie. Trudno mówić o wychowaniu, kiedy się nie ma na bieżąco do czynienia, bezpośrednio z młodym człowiekiem, tylko przez Internet – zauważył ks. Latawiec.
Jak dodaje s. Patrycja Garbacka, z Zarządu Rady Szkół Katolickich dużym wyzwaniem są pojawiające się zwłaszcza wśród dzieci lęki związane z izolacją.
– To jest dla nas pewne nowe zjawisko, zastanawiamy się jak podejść do młodzieży, jak leczyć serca, ale też, by w tym wszystkim te akcenty tak rozłożyć, by zachować to co jest pierwszorzędnym celem katolickiej szkoły, która wychowuje w wartościach i do wartości – powiedziała s. Garbacka.
Przedstawicielka Rady Szkół Katolickich podkreśla, że choć było wiele obaw, że pandemia przyczyni się do zmniejszenia liczby uczniów w placówkach katolickich, bo w połowie z nich rodzice płacą czesne, a zdalne nauczanie może wydawać się nie tak kosztowne i wiele rodzin przez utratę pracy zubożało, to jednak nadal widać spore zainteresowanie nauką w tych szkołach, zwłaszcza podstawowych.
Sporym wyzwaniem są katolickie szkoły średnie. – To nie jest sprzyjający czas dla szkół katolickich, bo widzimy ile jest problemów w świecie i w Kościele. Młodzi ludzie są bardzo pogubieni i muszą mieć wielką odwagę, by po podstawówce wybrać np. katolickie liceum – zauważyła s. Patrycja.
Dyrektorzy podkreślają, że w tym roku szkolnym sytuacja nadal jest specyficzna, bo wciąż pojawiają się nowe przepisy, rozporządzenia, wytyczne zwłaszcza te dotyczące ochrony zdrowia i trzeba się z nimi właściwie nieustannie zapoznać.
W programie spotkania dyrektorów szkół katolickich znalazły się: szkolenie prawne dotyczące organizacji pracy szkoły w warunkach trwającej epidemii, konferencja formacyjna bp. Andrzeja Przybylskiego z Częstochowy, panel dyskusyjny – szkoła katolicka 2021 – realia, wyzwania, nadzieje.
Konferencję kończy Msza św. celebrowana pod przewodnictwem bp. Marka Mendyka, asystenta Rady Szkół Katolickich.
W Polsce istnieje ok. 500 szkół katolickich. Szkolnictwo katolickie cieszy się zaufaniem w wielu krajach świata. W Europie: w Belgii, Francji, Holandii ponad połowa wszystkich uczniów uczęszcza do szkół katolickich. W tych krajach swego czasu nie zlikwidowano szkolnictwa katolickiego ze względów politycznych. W Europie środkowo-wschodniej, w tym w Polsce, szkolnictwo katolickie zostało po II wojnie światowej zlikwidowane z powodów ideologiczno-politycznych. Likwidację przetrwało w Polsce tylko 9 szkół katolickich. Od kilkudziesięciu ostatnich lat szkolnictwo katolickie wciąż odradza się. Uczy się w nich ok. 70 tys. dzieci i młodzieży.
it / Jasna Góra
KAI