„Objawienie jest wielką pomocą dla ludzkiego rozumu w poznawaniu Pana Boga” – podkreślił o. Wojciech Surówka OP, który wygłosił 15 lutego 2022 r. wykład w ramach katechez w sanktuarium w Hałcnowie. Ten dominikanin i ceniony rekolekcjonista przypomniał, że Dekalog jest objawieniem tego, co Pan Bóg mówi o sobie.
Teolog powtórzył za św. Tomaszem z Akwinu, że jeśli Bóg pozostawiłby człowieka bez Objawienia, tylko nieliczni poznaliby Boga ze świata stworzonego. „I to po dłuższym okresie poszukiwań, a ponadto z dużą domieszką błędu” – dodał i zaznaczył, że poznanie Boga rozumem jest możliwe, ale jednocześnie bardzo trudne, gdyż z samego przedmiotu poznania, ludzkich właściwości poznawczych oraz kultury, w jakiej żyjemy, wypływa wiele sprzeczności.
Prelegent podkreślił rolę i znaczenie pomocy, jaką Bóg proponuje człowiekowi, który chce Go poznać, a następnie wskazał na konsekwencje odnoszące się do przykazania Dekalogu, by nie mieć innych bogów. „Bóg odsłania samego siebie, mówi kim jest” – wytłumaczył, odwołując się do tego, jak Bóg objawia się po raz pierwszy Mojżeszowi w krzewie gorejącym. Przypomniał, jak po raz drugi Bóg objawia się jako Ten, który jest bogaty w miłosierdzie, gotowy dać swego Syna Jezusa Chrystusa dla odkupienia człowieka.
„Jest to Bóg ojców, Bóg historii i tradycji, a po drugie – Bóg miłosierdzia” – podsumował i wskazując na przykazania Dekalogu, zauważył, że kluczowe jest podążanie za prawdziwym Stwórcą, a nie wyimaginowanymi bogami. „To mogą być ideologie, opinie ludzkie, opinie mediów na jakiś temat, to mogą być opinie na temat Boga” – zauważył. Zaakcentował, że kluczowe jest podjęcie wysiłku w celu poznania prawdy.
„To pierwsza pokusa – by Boga nie poznawać” – zaznaczył. „Dziś nie ma wielkich ideologii, ale na przykład dbanie o ludzkie zdrowie może stać się swoistym bożkiem, dbanie o planetę, które jest dobre, może także stać się bożkiem” – przestrzegł, zachęcając do wysiłku poznawania Pana Boga.
Jednocześnie przypomniał, że Pana Boga człowiek poznaje we wspólnocie tradycji. „Grzech to eliminowanie religijnych symbolów z tradycji, z naszej kultury” – dodał.
Dominikanin podkreślił, że jednym z wymiarów grzechu przeciwko pierwszemu przykazaniu jest zagłuszanie ludzkiego sumienia. „Praca ludzkiego sumienia poprzedza spotkanie z Chrystusem. Dbanie o sumienie jest preewangelizacją. Im więcej o nie dbam, tym większą mogę mieć nadzieję, że poznam Pana Boga” – wyjaśnił, przestrzegając przed życiem w „notorycznym grzechem ciężkim”, który zabija sumienie.
Dominikanin odpowiadał na pytania uczestników wtorkowego spotkania w Hałcnowie.
O. Surówka przez wiele lat pracował w Rosji i na Ukrainie, był promotorem życia intelektualnego i radnym Wikariatu Ukrainy, dyrektorem Instytutu Nauk Religijnych św. Tomasza z Akwinu w Kijowie (2011-2019). Od 2019 r. jest duszpasterzem Lednica 2000.