Spotkanie o charakterze roboczym stanowi ważną płaszczyznę do spojrzenia na wyzwania stojące przed komunikacją Kościoła i w Kościele.
Abp Wacław Depo, przewodniczący Rady przypomina, że model komunikowania w każdym medium, musi być Chrystusowy. – Myśmy dzisiaj zło uczynili pewną normą ludzką, i na to nie ma zgody. Media muszą służyć człowiekowi w integralnym rozwoju, a nie trzymać jakąś stronę, by zdobywać sobie ludzi tanią popularnością – powiedział abp Depo.
Ks. Henryk Zieliński, konsultor Rady podkreśla konieczność obecności Kościoła w mediach i to, że ludzie Kościoła muszą zrozumieć naturę mediów, bo nie chodzi o to, by na ten świat się obrażać, ale go zdobywać. – To nie może być tak, że media niejako kolonizują Kościół, to Kościół musi ewangelizować media, a także ludzi mediów – uważa ks. Zieliński. Jego zdaniem „musimy promować własny przekaz na temat tego, co dla nas ważne i święte”. – Jest teraz np. próba zagłuszenia filmu „Nieplanowane”, usiłuje się wymusić na nas obojętność wobec profanacji Eucharystii, jest wiele innych spraw, my nie możemy stracić wrażliwości – podkreśla.
Inny konsultor ks. Andrzej Majewski SJ, kierownik naczelnej redakcji programów katolickich w Polskim Radiu, zauważa, że dziś sporym wyzwaniem dla mediów jest stworzenie „polifonicznego głosu o Kościele”. – W Watykanie powstała już nawet dykasteria ds. komunikacji, tak by wszystko było w jednym. Dziś nie da się myśleć sektorowo: radio swoje, prasa, telewizja itd. Musimy mówić na kilka głosów, ale to musi być polifoniczny chór. Prawdę chrześcijańską musimy wyrażać właśnie wieloma głosami, nie jednakowymi, ale takimi, które komponują się w jeden wielki utwór – twierdzi ks. Majewski. Jego zdaniem, choć ludzie Kościoła i np. media katolickie nie zawsze reagują na bieżąco i są być może krok do tyłu, to jednak musimy mieć na uwadze i to, że „wiele tematów dziś jest podrzucanych, które niekoniecznie mają wielką wagę dla życia Kościoła, i trzeba dużej roztropności, by nie zajmować się błahostkami, a zapominać o tym, co najważniejsze, czyli o głoszeniu Ewangelii”.
Redaktor naczelny „Idziemy” ks. Zieliński dodaje, że w przekazie medialnym „Kościół nigdy się nie śpieszy, ale często się spóźnia”. – Być może pokutuje to, że zabieganie o własny pijar jest czymś niestosownym, że Prawda się sama obroni, być może tak, ale schowana pod korcem może zgasnąć albo co najmniej przygasnąć – twierdzi kapłan.
W przygotowywanym przez Radę dokumencie – vademecum dla duszpasterstwa medialnego mowa jest m.in. nie tylko o potrzebie ewangelizowania przez media, ale i ewangelizowaniu mediów, trosce o wychowanie medialne, szczególnie młodych, w tym również przyszłych kapłanów i siostry zakonne. Tematyka spotkania dotyczy także rocznicy 100-lecia urodzin Karola Wojtyły oraz beatyfikacji kard. Stefana Wyszyńskiego.
it/ Radio Jasna Góra