Na październik – miesiąc różańcowy – Dominikański Ośrodek Liturgiczny przygotował nową kompozycję, zatytułowaną „Msza Różańcowa”. Jest to pełny cykl mszalny, a nagrań części stałych można słuchać bezpłatnie we wszystkich znanych platformach internetowych.
Kompozycja o. Wojciecha Sznyka OP w opracowaniu Urszuli Rogali obejmuje zarówno części stałe (Kyrie, Sanctus, Agnus Dei), jak też pozostałe śpiewy formularza mszalnego: Introit, Offertorium i Communio. Komplet nut do wszystkich utworów można pobrać również bezpłatnie ze strony wydawcy.
– Pomysł na powstanie tego zestawu śpiewów mszalnych pojawił się w trakcie moich dorocznych rekolekcji, które odprawiałem w klasztorze mniszek dominikańskich w Radoniach niedaleko Grodziska Mazowieckiego – opowiada pomysłodawca i autor melodii cyklu, dominikanin o. Wojciech Sznyk.
– Klasztor nosi wezwanie Matki Bożej Różańcowej. Sięgnąłem do graduałów dominikańskich, żeby odszukać melodie i teksty antyfon związane są tym wezwaniem. Natrafiłem tam na mszę wotywną o różańcu Najświętszej Maryi Panny (Missa Privilegiata SS. Rosarii B.M.V. w wersji z Graduale Cormiera z 1907 r.), która może być odprawiana przez cały rok. Pomyślałem, że można zrobić transkrypcję melodii na współczesny zapis, zharmonizować i podłożyć polski tekst – tłumaczy o. Sznyk.
By uzupełnić ten zestaw, o. Wojciech potrzebował jeszcze części stałych. Napisał je na podstawie fragmentów melodii zaczerpniętych z responsorium w tonie piątym „Dilectus meus mihi, et ego illi” („Mój miły jest mój, a ja jestem jego”). Do zestawu weszły również aklamacje przed Ewangelią – Alleluja i Chwała Tobie – które powstały na bazie fragmentów śpiewu Alleluja z antyfony na Offertorium, jak też sugerowany na zakończenie mszy hymn „Ave maris stella” w dominikańskim wariancie melodycznym, z polskim tekstem i zrytmizowany według zwyczaju obecnego w wielu naszych środowiskach muzycznych. Harmonizację jednogłosowych śpiewów opracowała Urszula Rogala, kompozytorka współpracująca od lat z Dominikańskim Ośrodkiem Liturgicznym.
Wykonanie Mszy Różańcowej jest dostępne bezpłatnie na YouTube oraz na wszystkich znanych platformach muzycznych. Linki do nich wraz z możliwością darmowego pobrania zestawu nut są dostępne na stronie albumu: fdol.pl/msza-rozancowa.
Fundacja Dominikański Ośrodek Liturgiczny dąży do tego, by wszyscy mogli świadomie uczestniczyć w pięknej liturgii. Organizuje warsztaty, rekolekcje i katechezy, wydaje książki i nagrania muzyczne oraz tworzy przedmioty, które podkreślają treść i godność celebracji liturgicznej, a także organizuje środowisko osób zaangażowanych w odnowę liturgii. Jest organizacją pożytku publicznego.
Wojciech Sznyk – dominikanin, absolwent filozofii na Uniwersytecie Łódzkim, teologii na Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II w Krakowie oraz Podyplomowych Studiów Chórmistrzostwa i Emisji Głosu na Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Przed wstąpieniem do zakonu zaangażowany w Ruch Światło-Życie, odnowę charyzmatyczną, spotkania w duchu Taizé, duszpasterstwo młodzieżowe i akademickie. Pracownik Fundacji w latach 2015-2016, a następnie od połowy 2018 r. wicedyrektor Dominikańskiego Ośrodka Liturgicznego. Obecnie liturgista klasztoru krakowskiego, koordynator Warsztatów Muzyki Niezwykłej i Szkoły Kantorów, opiekun grupy chorałowej Vigilantes i Bractwa San Clemente. Prowadzi zajęcia z Muzyki liturgicznej w Kolegium Filozoficzno-Teologicznym Dominikanów oraz ze śpiewów diakońskich i kapłańskich w Wyższym Seminarium Duchownym Towarzystwa Salezjańskiego w Krakowie. Przygotowuje materiały do nauki śpiewu liturgicznego na kanale YouTube Liturgia.pl.
Urszula Rogala – kompozytorka, dyrygentka, wokalistka. Ukończyła studia kompozycji na Uniwersytecie Muzycznym w Warszawie oraz Podyplomowe Studia Chórmistrzostwa i Emisji Głosu w Bydgoszczy. Komponuje utwory solowe, kameralne, chóralne i orkiestrowe, a także muzykę liturgiczną. Związana z parafią oo. Dominikanów na warszawskim Służewie, gdzie od kilkunastu lat dyryguje scholą i śpiewa. Obecnie prowadzi również chór parafialny w Starej Iwicznej koło Warszawy oraz Citi Poland Choir. Uczy emisji głosu w dominikańskim nowicjacie w Warszawie oraz u mniszek dominikańskich w Radoniach. Komponuje pieśni liturgiczne, jest jedną z założycielek Szkoły Śpiewu Liturgicznego w Warszawie, gdzie również wykłada.