, którzy zostali zamordowani przez terrorystów z komunistycznego ugrupowania Świetlisty Szlak w Pariacoto w Peru. Została stworzona przez krakowskiego kompozytora i dyrygenta Piotra Pałkę. Słowa do części zmiennych napisał o. Andrzej Zając.
Dzieło zostało pierwszy raz wykonane w dzień beatyfikacji Męczenników z Pariacoto, 5 grudnia 2015 r. w Bazylice Franciszkanów w Krakowie podczas Mszy Świętej pod przewodnictwem Metropolity Krakowskiego ks. kard. Stanisława Dziwisza. W tym samym czasie obywała się uroczystość beatyfikacyjna w Chimbote w Peru.
Premiera płyty będzie miała miejsce 7 czerwca 2018 r., w dniu wspomnienia błogosławionych Męczenników z Pariacoto.
„Missa Martyrum” jest już dostępna w sprzedaży przedpremierowej. Można ją zakupić na stronie wydawcy, którym jest Wydawnictwo Franciszkanów Bratni Zew: Missa Martyrum. Przy tej okazji zapraszamy do lektury krótkiej rozmowy z autorem tekstów do „Mszy Męczenników”, o. Andrzejem Zającem.
Dlaczego właściwie powstała ta płyta?
Dzieło zadedykowane błogosławionym Męczennikom z Peru jest pewnego rodzaju dowodem naszej wdzięczności, docenienia, oddania hołdu tym, których – jak powiedział papież Franciszek – „Pan uczynił odważnymi świadkami Ewangelii aż do przelania krwi”. Należy zauważyć, że Misjonarze nie byli społecznikami, ale ich męczeństwo jest świadectwem wiary. Oni zostali zamordowani właśnie z powodu wiary i to sprawiło, że dołączyli do grona męczenników takich jak św. Maksymilian Maria Kolbe. Dzieło w całości stanowiące oryginalną formę doświadczenia liturgii Mszy Świętej, podkreśla jednocześnie duchowy wymiar tego świadectwa. Jest więc obok publikacji książkowych inną formą promocji kultu Męczenników.
Do płyty dołączona jest książeczka, w której znajdujemy informacje o błogosławionych Męczennikach, ich działalności, życiu i tragicznej śmierci, archiwalne fotografie. Zamieszczone są także teksty utworów, a właściwie modlitw Ojca autorstwa: Introitus, Offertorium, Communio, Laudes dei, Ite, które pięknie wybrzmiewają na tej płycie. Jak powinniśmy je rozumieć?
Teksty utworów znajdujących się na płycie nawiązują do życia i śmierci. Pomagają w osobistym przeżywaniu wiary, podkreślając jednocześnie, że źródło duchowej mocy jest w Bogu. W sposób szczególny tej mocy można zaczerpnąć wprost z Eucharystii. Teksty zostały tak napisane, aby poszczególne części Eucharystii przeżywać jak najgłębiej i jak najowocniej.
Innym aspektem jest wartość muzyczna i artystyczna. Dzisiaj często narzeka się na jałowość utworów śpiewanych w kościele. Okazuje się, że nowoczesne utwory mogą być wykonywane w sposób odpowiadający zasadom muzyki i śpiewu liturgicznego. Bez wątpienia twórca muzyki Piotr Pałka jest uznanym kompozytorem, jeśli chodzi o utwory liturgiczne. Dzieło w całości stanowi oryginalną formę doświadczenia liturgii Mszy Świętej.
Czyli można uznać, że cała zawartość tej płyty jest jedną wyjątkową modlitwą?
Bez wątpienia. Nawet sami muzycy podkreślali, że podczas wykonywania utworów odnosili wrażenie uczestniczenia w modlitwie. Słuchanie tej płyty jak i zagłębianie się w treści poszczególnych utworów może być po prostu modlitwą. Kościół zawsze zwracał uwagę i dbał o to, by śpiew liturgiczny był piękny. Trudno oczywiście taką płytę odtwarzać podczas Mszy Świętej, jednak jej wysłuchanie w samotności napełnia człowieka doznaniami, które pozostają w środku i będą pomagać przeżywać głębię Eucharystii, choćby była tylko recytowana.