Kraków: Prawie 300 osób na niezwykłych warsztatach u dominikanów

U krakowskich dominikanów od poniedziałku trwają Warsztaty Muzyki Niezwykłej. Do zabytkowego klasztoru zjechało się niemal 300 osób z różnych stron Polski i nie tylko, aby pod okiem najlepszych fachowców doskonalić umiejętności śpiewacze, razem się modlić, ale przede wszystkim uczyć się, jak to połączyć: jak modlić się śpiewem.

Śpiew jest szczególnym rodzajem modlitwy, ponieważ „kto śpiewa, ten modli się i kocha” – tak brzmią, wbrew powszechnemu przekonaniu, oryginalne słowa św. Augustyna, jak podkreślał o. Tomasz Grabowski podczas Mszy św. pierwszego dnia warsztatów.

Piękny śpiew w kościele nie bez powodu często kojarzony jest w Polsce ze wspólnotami dominikańskimi. To właśnie bracia kaznodzieje i związane z nimi duszpasterstwa jako jedne z pierwszych po Soborze Watykańskim II, który odbył się w połowie XX wieku, zaczęły poszukiwać form najwłaściwszych dla modlitwy liturgicznej. Z tych właśnie poszukiwań zrodził się Dominikański Ośrodek Liturgiczny – który dziś jako dojrzała instytucja organizuje Warsztaty Muzyki Niezwykłej – a także legendarny już śpiewnik „Niepojęta Trójco”, który jest podstawowym materiałem podczas tegorocznych zajęć.

Organizatorzy zaplanowali w tym roku – bo to już druga edycja wydarzenia – 100 godzin zajęć, w tym 70 godzin zajęć w sekcjach głosowych i blisko 40 godzin zajęć wspólnych Każdy z uczestników może skorzystać także z konsultacji indywidualnych u prowadzących warsztaty. Dla sprawnej organizacji, o wcześniej wyznaczonym terminie takiego spotkania uczestnicy są powiadamiani z wyprzedzeniem sms-em.

W planie warsztatów nie mogło zabraknąć liturgii – uczestnicy biorą udział w codziennej, uroczystej Mszy konwentualnej w bazylice oo. Dominikanów o godz. 12:00 oraz sprawują jutrznię i nieszpory w klasztornym kapitularzu.

Elementem charakterystycznym dla Warsztatów Muzyki Niezwykłej są tzw. twórcze wieczory. Podczas pierwszego z nich można było poznać bliżej prowadzących i ich muzyczną działalność w ramach panelu dyskusyjnego. Podczas drugiego wieczoru można było wysłuchać Scholi Cantorum Minorum Chosoviensis, snującej klimatycznie francuski chorał i śpiew bizantyjski ze starych manuskryptów przy blasku świec. Trzeci wieczór był z kolei pełen dynamiki, ponieważ uświetniła go swoją obecnością Kapela Hałasów, która poprowadziła tańce korowodowe, towarzyszące biesiadzie. Na kolejne wieczory zaplanowano zwiedzanie niedostępnych na co dzień miejsc klasztoru i kościoła dominikańskiego oraz koncert „Ordo Virtutum” Hildegardy z Bingen w wykonaniu zespołów Peregrina i Flores Rosarum, który odbywa się w ramach XXXIX Festiwalu „Muzyka w Starym Krakowie”.

Zajęcia podczas warsztatów prowadzone są przez profesjonalnych muzyków, kompozytorów i dyrygentów oraz pasjonatów muzyki liturgicznej, mających ugruntowaną wiedzę, poświadczoną latami praktyki: Piotra Pałkę, Urszulę Rogalę, Magdalenę Głogowską, Pawła Kisiela, Huberta Kowalskiego, Rafała Maciejewskiego, Katarzynę Młynarską, Tomasza Rojka OP, Jakuba Tomalaka, Marcina Wasilewskiego-Kruka, Sławomira Witkowskiego.

W piątek rozpoczyna się drugi blok warsztatów, przeznaczony zwłaszcza dla osób, które wygospodarować mogą tylko wolny weekend – na klasztornych krużgankach pojawią się więc nowe twarze i zabrzmią nowe głosy, choć dołączą oni do części uczestników I bloku. Całość zakończy się niedzielną Mszą świętą o godzinie 13:30 w Bazylice Najśw. Trójcy przy ul. Stolarskiej 12, na którą zaproszeni są wszyscy zaitnteresowani.

Michał Wsiołkowski
Fundacja Dominikański Ośrodek Liturgiczny

Wpisy powiązane

Abp Adrian Józef Galbas SAC – nowym arcybiskupem metropolitą warszawskim

Pallotyni na synodalnej drodze – XXVI Zebranie Prowincjalne

Częstochowa: Pallotyńskie Czuwanie Młodych