Od 16 do 18 maja w Krakowie odbędą się Franciszkańskie Warsztaty Muzyki Liturgicznej „Regnavit Dominus” poświęcone pieśniom okresu wielkanocnego. To już IV edycja spotkań organizowanych w Klasztorze Franciszkanów w Krakowie.
INFORMACJE OGÓLNE
Warsztaty są skierowane do wszystkich, którzy są zaangażowani w śpiew liturgiczny, członków chórów, scholi, wspólnot młodzieżowych, oraz do tych wszystkich, którym zależy na pięknie liturgii.
W zakres pracy majowych warsztatów wchodzą utwory polifoniczne, w opracowaniu których pomogą Piotr Pałka i Ula Rogala, oraz chorał gregoriański, którego naukę poprowadzi s. Susi Ferfoglia. Instrumentaliści zostaną powierzeni profesjonalnej formacji Barbary Pieczary.
Oprócz pracy nad utworami odbędą się ćwiczenia emisji głosu i jak zawsze uczestnicy otrzymają solidną bazę teoretyczną dzięki ciekawym konferencjom na temat liturgii i śpiewu liturgicznego.
Franciszkańskie Warsztaty Muzyki Liturgicznej to przede wszystkim czas modlitwy i spotkania z Bogiem. Stąd punktem wyjścia dla wszystkich zajęć będzie wspólna modlitwa liturgią godzin i Eucharystia w przytulnym, nastrajającym do pięknej modlitwy Bazylice św. Franciszka z Asyżu w sercu Krakowa.
Każdy z uczestników otrzyma śpiewnik i potrzebne materiały związane z warsztatami. Ze względu na dużą ilość uczestników i skromne możliwości lokalowe u samych franciszkanów nie są gwarantowane noclegi w samym miejscu odbywania warsztatów, ale można je łatwo znaleźć w Krakowie nie tylko u znajomych, ale w wielu innych ekonomicznych miejscach, których nie brakuje w mieście. Szczegółowe informacje o noclegach znajdują się pod hasłem „Noclegi” poniżej i na oficjalnej stronie warsztatów.
ZESPÓŁ PROWADZĄCYCH
PIOTR PAŁKA
Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie (1999 rok, dyplom z wyróżnieniem w klasie prof. Marty Zoszak-Wierzbieniec). W marcu 1998 roku został laureatem VII Ogólnopolskiego Konkursu Dyrygentów Chóralnych w Poznaniu, zdobywając II miejsce oraz dwie nagrody specjalne: za najlepsze kształtowanie wokalne śpiewu zespołowego i za najlepszą metodę pracy z chórem.
Jako śpiewak współpracował z Zubinem Mehtą, Helmuthem Rillingiem, Henrykiem Mikołajem Góreckim, Krzysztofem Pendereckim, Wojciechem Kilarem, Antonim Witem, Łukaszem Borowiczem i Stanisławem Krawczyńskim.
Od 1993 roku komponuje i opracowuje utwory chóralne, które można usłyszeć m.in. w bazylice dominikanów czy franciszkanów w Krakowie. Współpracuje z Instytutem Dialogu Kulturowego im. Jana Pawła II w Krakowie, jak również z Centrum Jana Pawła II w Krakowie. W 2005 roku na mocy dekretu Metropolity Krakowskiego został członkiem Archidiecezjalnej Komisji Muzyki Kościelnej w Krakowie. Uczestniczy czynnie w odnowie muzyki liturgicznej, prowadząc liczne warsztaty muzyczno – liturgiczne na terenie całej Polski i za granicą(Niemcy).
Jego zainteresowanie muzyką wokalną przyczyniło się do założenia w 1999 roku chóru mieszanego Voce Angeli(Głosem Anioła), działającego przy bazylice franciszkanów w Krakowie, którego obecnie jest dyrygentem. W skład zespołu wchodzą studenci i absolwenci krakowskich uczelni.
Od kilku lat Piotr Pałka włącza się w dzieło odnowy polskiej muzyki liturgicznej, prowadząc warsztaty. Prywatnie jest mężem, ojcem trojga dzieci oraz miłośnikiem gór.
ULA ROGALA
Absolwentka Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, specjalność: kompozycja, klasa prof. Zbigniewa Bagińskiego. Komponuje utwory solowe, kameralne, chóralne i orkiestrowe, a także muzykę filmową i liturgiczną.
Jej kompozycje były wielokrotnie wykonywane w kraju i za granicą, między innymi podczas paru edycji Uczniowskiego Forum Muzycznego (m.in. w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im.W. Lutosławskiego), podczas cyklu koncertów symfonicznych w ramach projektu Nova Hereditas, na wielu koncertach w Akademii Muzycznej im. F. Chopina, a także podczas koncertu członków orkiestry Opéra Royal de Wallonie (Belgia).
Od wielu lat śpiewa w scholach dominikańskich, od roku 2004 dyryguje scholą Duszpasterstwa Akademickiego u Dominikanów na Służewie. Jej kompozycje liturgiczne zostały opublikowane na płycie Duszo Chrystusowa wydanej przez Dominikański Ośrodek Liturgiczny w roku 2008.
s. dr SUZANA FERFOGLIA
Urodzona w Gorizia (Włochy),ukończyła Konserwatorium Muzyczne „G. Tartini” w Trieście (Włochy) w klasie fortepianu prof. Eleny Plezzani. W roku 2005 skończyła Akademię Muzyczna w Krakowie w klasie organów prof. dr. hab. Andrzeja Białko. Brała udział w kursach mistrzowskich prowadzonych m.in. przez G. Boveta, O. Latryego, L.Tammingę, J. D. Christiego, Z. Szathmary’ego, D. Titteringtona, L. Ghielmiego,D. Rotha. W ramach swej działalności koncertowej występowała na różnych festiwalach organowych na terenie Polski, Włoch i Słowenii. Współpracowała również z zespołem Capellą Cracoviensis w Krakowie wykonując partię basso continuo.
Jest absolwentką Wyższej Szkoły Filozoficzno-Pedagogicznej „Ignatianum” i Instytutu Liturgicznego Papieskiej Akademii Teologicznej (obecnie Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II) w Krakowie. Uzyskała stopień doktora nauk humanistycznych w Instytucie Pedagogiki na Wydziale Filozoficznym Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Jako pedagog udziela się w Archidiecezjalnej Szkole Muzycznej im. ks. kard. F. Macharskiego w Krakowie oraz w Międzyuczelnianym Instytucie Muzyki Kościelnej UPJPII w Krakowie, prowadząc klasę organów i zajęcia z historii i praktyki chorału gregoriańskiego. Na tejże Uczelni prowadzi również wykłady z zakresu Pedagogiki Kultury i Historii Kultury i Cywilizacji.
Od roku 2006 prowadzi zespół wokalny Flores Rosarum wykonujący chorał gregoriański oraz zajmującym się utworami średniowiecznej mistyczki Hildegardy z Bingen.
Od września 2009 r. do lutego 2010 r. przebywała na urlopie naukowym w Francji (Paryż i Rouen), gdzie doskonaliła swoje umiejętności z zakresu gry i historii muzyki francuskiej barokowej i romantycznej u takich profesorów jak: F. Menissier, D. Roth, J.I.Hameline.
Wraz z Collegium Zieleński uczestniczy w nagrywaniu wszystkich dzieł Mikołaja Zieleńskiego (Offertoria et Communiones Totius Anni 1611).
Więcej: www.franciszkanie.pl.