Ukazała się właśnie nowa płyta pt. „Beata Mater”, która zawiera trzygłosowe opracowania śpiewów gregoriańskich. Jej przygotowania podjął się Marcel Pérès na zlecenie krakowskiej Fundacji Dominikański Ośrodek Liturgiczny.
Album dotyczy dominikańskiej wersji części stałych Profestis diebus oraz zestawu śpiewów z Graduale Simplex na wotywne msze o Najświętszej Maryi Pannie. Część utworów miała okazję zabrzmieć podczas dwóch warsztatów prowadzonych w Krakowie przez autora oraz podczas Warsztatów Muzyki Niezwykłej w 2019 r.
Marcel Pérès to śpiewak, muzykolog, organista, kompozytor i pedagog. Jeden z pierwszych specjalistów w dziedzinie muzyki średniowiecznej, którzy przeprowadzili historyczną refleksję nad formą, kontekstem liturgicznym i zagadnieniami wykonawczymi łacińskiego chorału liturgicznego. W 1982 r. założył zespół Organum, z którym dokonał szeregu odkrywczych nagrań.
Początki płyty to festiwal „Pieśń Naszych Korzeni” w 2016 r. w Jarosławiu, podczas którego o. Wojciech Sznyk OP prowadził grupę uczestników festiwalu, którzy stanowili chór i wspólnie z solistami stworzyli koncert „Nieszpory Maryi Panny” Claudia Monteverdiego.
– Często śpiewy gregoriańskie wykonywane w ramach owych nieszporów są tylko krótkim przerywnikiem i to w najprostszej muzycznie formie, natomiast Marcel przygotowywał z nami ich trudniejsze odpowiedniki. Na zakończenie nieszporów mieliśmy zaśpiewać Benedicamus Domino i jako jedyny śpiew naszej grupy był wielogłosowy. To proste opracowanie Marcela Pérèsa okazało się śpiewem, który nie tylko zafunkcjonował na festiwalu w Jarosławiu, ale zyskał także popularność w kręgach dominikańskich – wspomina dominikanin.
Później pojawił się pomysł na powstanie większej ilości tego typu utworów – z jednej strony opartych na tradycyjnym materiale, a z drugiej wielogłosowym. – Marcel przyjął ten pomysł z zainteresowaniem i gotowością do włączenia się w jego realizację. Na początek zaproponowałem mu opracowanie mszy Profestis diebus, czyli najprostszego zestawu części stałych mszy świętej w repertuarze dominikańskim – opowiada o. Sznyk.
W październiku 2021 r. udało się zaprosić Marcela Peresa, żeby osobiście poprowadził warsztaty z tych śpiewów, żeby móc lepiej poznać ich charakter. Po warsztatach pojawiła się myśl, żeby nagrać te utwory.
– Tak doszło do ich nagrania pod koniec czerwca 2022 r. w kościele pw. św. Kazimierza w Grzegórzkach w Krakowie. Oprócz członków Bractwa San Clemente w nagraniu wzięło udział trzech braci ze studentatu dominikańskiego. Nagrania podjął się Mateusz Kucharski, a naszym „uchem” była Anita Pyrek-Nąckiewicz – podsumowuje o. Sznyk.
Nuty albumu z opracowaniami w zapisie pięcioliniowym przygotowała Agnieszka Kosecka-Wierzejska, a materiał źródłowy na czterolinii Mateusz Krakowczyk na podstawie Graduale Suareza z 1950 r. i Graduale Simplex.
Płyta będzie dostępna tylko cyfrowo, tzn. na Spotify czy YouTube. Album został nagrany przez Bractwo San Clemente w składzie: Hubert Boćko, Mirosław Chudy, Mateusz Kucharski, Maciej Ordowski, Bogusław Rychlak, Jacek Skoczek, Daniel Wierzejski, Wojciech Sznyk OP. W nagraniu wzięli również udział bracia dominikanie: Bartłomiej Rogula OP (wszystkie utwory), Patryk Pajęcki OP (Kyrie, Sanctus, Agnus Dei), Tomasz Albrecht OP (Kyrie, Sanctus, Agnus Dei). Szczegóły dostępne są na stronie www.liturgia.dominikanie.pl.
Fundacja Dominikański Ośrodek Liturgiczny dąży do tego, by wszyscy mogli świadomie uczestniczyć w pięknej liturgii. Organizuje warsztaty, rekolekcje i katechezy, wydaje książki i nagrania muzyczne oraz tworzy przedmioty, które podkreślają treść i godność celebracji liturgicznej, a także organizuje środowisko osób zaangażowanych w odnowę liturgii. Jest organizacją pożytku publicznego.
luk/KAI