Ekumenizm uczy poszanowania dla odmiennych przekonań drugiego człowieka – stwierdził ewangelicki duchowny na zakończenie krakowskich obchodów Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan, które odbyło się 22 stycznia w dominikańskiej bazylice Świętej Trójcy.
Uroczystości w świątyni dominikanów, gdzie zgromadzili się przedstawiciele Kościołów zrzeszonych w Polskiej Radzie Ekumenicznej, rozpoczęło nabożeństwo Słowa Bożego, podczas którego kazanie wygłosił proboszcz parafii ewangelicko-augsburskiej w Krakowie, ks. Roman Pracki. Następnie metropolita krakowski, kard. Stanisław Dziwisz odprawił Mszę św.
„Agresywny konfesjonalizm szkodzi Kościołowi, utrwala podziały, krzywdzi pojedynczych ludzi i całe wspólnoty. Tym samym zamyka przestrzeń dla dialogu, poznania i doświadczenia świadectwa wiary drugiego człowieka” – ostrzegał w kazaniu ks. Pracki.
„Ekumenizm uczy chrześcijan odkrywania tożsamości bardziej otwartej. Jest to przedsięwzięcie dla kościelnych konserwatystów, którzy są ugruntowani we własnej tradycji, ponieważ kiedy usiądziesz do tego wspólnego przedsięwzięcia, zaraz cię zapytają: «Jaka jest twoja wiara? Jakie jest twoje wyznanie? Opowiedz nam! Jesteśmy ciebie ciekawi»!” – dodał.
Jego zdaniem, „spotkanie z tradycją inną niż moja własna, w której zostałem wychowany i ukształtowany, ma wartość duchową, dopełnia i wzbogaca mój obraz chrześcijaństwa”, zaś „duchowość ekumeniczna to przyjęcie drugiego człowieka do swego serca, na wzór Jezusa”.
„Nawet zachowując swoje własne tradycje i wyznaniową tożsamość, pielęgnując depozyty darów Ducha Świętego, Kościoły chrześcijańskie pozostają we wspólnocie i mogą dawać świadectwo jedności” – powiedział ks. Pracki.
Zwrócił przy tym uwagę, że „to nie chrześcijaństwo jest podzielone, lecz podzieleni są chrześcijanie”, a „chrześcijanie to ty, ja, ona i on” i „do nas należy powołanie i odpowiedzialność, jak sobie poradzimy z naszymi podziałami”.
„Ekumenizm jest wezwaniem do pogłębiania wiary i świadectwa w codziennym życiu. Dla mnie jest to zaproszenie do uczenia się, że przekonania drugiego człowieka mogą być odmienne; zaproszenie do dialogu – słuchania, rozmowy i zrozumienia” – mówił ks. Pracki.
Przekonywał, że „dialog nie wymaga wyrzeczenia się własnej tożsamości, ponieważ jego celem nie jest przekonanie kogokolwiek do własnych racji, lecz dzielenie się różnorodnością”, a „Kościół z natury swej jest polifoniczny, przemawia językami wielu kultur, i to od pierwszego dnia swego istnienia”, czyli „z natury swej i powołania, od pierwszego dnia jest ekumeniczny”.
„Duchowość ekumeniczna posługuje się zrozumieniem, szacunkiem i dojrzałością – czyli jest z gruntu konserwatywna. Ponieważ jedynie człowiek dojrzały potrafi prawdziwie spotkać się z innymi formami wyznawania wiary” – stwierdził ks. Pracki, podkreślając dobitnie, że „chrześcijanie są powołani do tworzenia kultury wrażliwości – tego uczy nas Żyd Jezus, spotykając się z nie -Żydami”.
„Kultura wrażliwości jest zobowiązaniem pedagogicznym w katechizacji dzieci, młodzieży i dorosłych. Jest to także zobowiązanie dla głosicieli Bożego Słowa. Trudno bowiem opowiadać o tym, co jest w historii naszych wspólnot związane z podziałami, wykluczeniami i prześladowaniami, będąc powściągliwym w sądach i zachowując szacunek. O wiele łatwiej opowiedzieć tę historię z goryczą, a nawet złością” – wołał ewangelicki duchowny.
„Dopiero w procesie dialogu rozpoznajemy wspólnego ducha i uczymy się wspólnie go słuchać. Kościół jest większy niż ten, który możemy zobaczyć i doświadczyć – Kościół jest jeden, święty, powszechny i apostolski” – podsumował swoje kazanie ks. Pracki.
Również kard. Dziwisz przekonywał, że upragniona jedność wyznawców Chrystusa wymaga pokory, wewnętrznego nawrócenia, gotowości do przebaczenia i pojednania oraz odważnego szukania prawdy. „Niejednokrotnie wydaje się nam, że przekracza to nasze siły. Tym bardziej potrzebna jest modlitwa, by Pan uzdrowił nasze serca, oświecił umysły i wzbudził w nas święte pragnienie zjednoczenia wszystkich nurtów chrześcijaństwa” – mówił hierarcha.
„Zdajemy sobie sprawę, jak bardzo nasze historyczne podziały, uprzedzenia, urazy i niechęci osłabiają ewangelizację współczesnego świata. Nie możemy pogodzić się z trudnym dziedzictwem podzielonego chrześcijaństwa, przejętym od poprzednich pokoleń uczniów Chrystusa, którzy nie poradzili sobie z wielkością daru jednego Kościoła, jednej wspólnoty, jednej wiary” – ubolewał w homilii metropolita krakowski.
Wspominał, że przed laty w dominikańskiej bazylice kard. Wojtyła zapoczątkował ekumeniczne spotkania w ramach Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan. Dodał, że są jeszcze wśród nas ludzie, którzy uczestniczyli w tych spotkaniach i zainspirowani postawą kardynała sami zaangażowali się w dzieło ekumenizmu. „Ono stanowiło i nadal stanowi wielki ideał ich życia, ich postawy wobec braci, z którymi łączy nas jedna wiara w Jezusa Chrystusa, Odkupiciela człowieka” – podkreślił kard. Dziwisz.
Zdaniem metropolity, jedność chrześcijan stała się priorytetem długiego pontyfikatu Jana Pawła II. Kardynał podkreślił, że papież był w tym zakresie niezmordowany i nie zrażał się trudnościami, pracując na rzecz jedności uczniów Chrystusa w Rzymie, ale także podczas licznych podróży apostolskich.
„Realizując testament błogosławionego Jana Pawła II, mamy tutaj, w Krakowie, święty obowiązek i przywilej modlić się i czynić co w naszej mocy, by przybliżył się dzień jedności uczniów Jezusa Chrystusa, byśmy mogli nie tylko wspólnie słuchać słowa Bożego, ale także sprawować Eucharystię i przemawiać do świata jednym głosem” – apelował kard. Dziwisz.
„Niech duch, który nas dzisiaj ożywia, niech wzajemna życzliwość, której tutaj doświadczamy, towarzyszy nam w naszych wzajemnych relacjach, w naszych codziennych działaniach” – zaznaczył hierarcha.
Po nabożeństwie w kapitularzu klasztoru dominikanów odbyła się projekcja filmu „Otrzymacie Jego moc” (Net for God), w którym Mary Healy, dr teologii, wykładowczyni Pisma Świętego, opowiada o doświadczeniu chrztu w Duchu Świętym. Organizatorami spotkania była Wspólnota Chemin Neuf i Międzynarodowa Fraternia Ekumeniczna.
Tegoroczny Tydzień Modlitw o Jedność Chrześcijan odbywa się pod hasłem „Przemienieni przez zwycięstwo Jezusa Chrystusa”. Jego organizatorami w Krakowie byli: krakowski oddział Polskiej Rady Ekumenicznej, duszpasterstwo ekumeniczne archidiecezji krakowskiej i Międzywydziałowy Instytut Ekumenii i Dialogu Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II.
KAI / dominikanie.pl