Badania ISKK nt. praktyk religijnych

W niedzielnej Mszy św. uczestniczy 40 proc. wiernych w Polsce, a ponad 16 proc. przystępuje do Komunii św. – wynika z badań za 2011 r. zaprezentowanych dziś w Instytucie Statystyki Kościoła Katolickiego. Po raz pierwszy przedstawiono tam również dane dotyczące liczby aktów apostazji w Polsce. 

Już po raz trzydziesty drugi Instytut Statystyki Kościoła Katolickiego zbadał liczbę osób uczestniczących w niedzielnych Mszach św. (dominicantes) oraz przystępujących do Komunii św. (communicantes). W 2011 r. mamy do czynienia z nieznacznym spadkiem w stosunku do roku 2010 – o 1 punkt procentowy wskaźnika dominicantes oraz o 0,3 procenta jeśli chodzi o communicantes.

Podobnie, jak w roku ubiegłym, najwyższe wskaźniki występują w diecezji tarnowskiej, a także w diecezji rzeszowskiej i przemyskiej. W diecezji tarnowskiej prawie 70 procent wiernych uczestniczy we Mszach św. a ponad 23 procent przystępuje do Komunii św. Najniższe wskaźniki odnotowuje się w archidiecezji szczecińsko-kamieńskiej, w której ponad 26 procent wiernych uczęszcza na Msze św., a niecałe 11 procent przystępuje do Komunii św. Warto zauważyć jednak, że w tej diecezji w porównaniu do ubiegłego roku wskaźniki nieznacznie wzrosły.

– W porównaniu z pierwszymi latami badań, obecne wyniki pokazują widoczny wzrost liczby osób przystępujących do Komunii św. – podkreśla dyrektor ISKK ks. prof. Witold Zdaniewicz, odnosząc się do poziomucommunicantes. Jego zdaniem spadek o 0,3 proc. od ostatniego badania wskazuje jednak na to, że następują zmiany w polskiej religijności.

Ze względu na wpływające pytania, Instytut Statystyki Kościoła Katolickiego zebrał po raz pierwszy w swej historii również dane dotyczące wystąpień z Kościoła na podstawie aktu apostazji. Pokazują one, że zjawisko to rzeczywiście występuje, jednak dotyczy niewielkiej grupy osób. W 2010 r. liczba złożonych aktów apostazji wynosiła 459. Jak wskazuje ks. Wojciech Sadłoń z Instytutu Statystyki Kościoła Katolickiego, nie można jednak mówić o stałej tendencji. – Nie wiemy, czy mamy do czynienia ze stałym strumieniem takich aktów, czy ta liczba oddaje raczej jednorazową falę zjawiska, która nastąpiła po wydaniu przez Episkopat instrukcji na temat apostazji – zauważa. List okólny z wyjaśnieniami odnośnie do aktu formalnego wystąpienia z Kościoła katolickiego opublikowała 13 marca 2006 roku Papieska Rada do spraw Tekstów Prawnych. Dla ułatwienia stosowania tych wskazań Konferencja Episkopatu Polski 29 września 2008 r. wydała zasady postępowania.

Instytut Statystyki Kościoła Katolickiego SAC prowadzi badania socjologiczno-statystyczne na temat religijności w Polsce od roku 1972. W roku 1979 rozpoczął badanie niedzielnych praktyk religijnych (dominicantes i communicantes). Badania te, poprzez to, że gromadzą dane ze wszystkich parafii, są ewenementem w skali Europy. Od 32 lat prowadzone są w ten sam sposób – w wybraną niedzielę października lub listopada we wszystkich parafiach w Polsce liczeni są wierni. Wyniki są dokumentowane i służą jako dodatkowy materiał w badaniach nad polską religijnością.

Warto zaznaczyć, że w tym roku Instytut zakończył realizację ogólnopolskiego badania religijności. Zebrany materiał jest obecnie przygotowywany do analizy. Efektem prac będzie obszerny raport ukazujący zmiany religijności oraz postaw Polaków w ciągu 20 lat od upadku komunizmu. Projekt, kierowany przez ks. prof. Witolda Zdaniewicza SAC, powstaje w zespole badawczym Ośrodka Sondaży Społecznych „Opinia”. Partnerem realizacji projektu jest Narodowe Centrum Nauki w Krakowie. W projekcie analizowane są między innymi: wartości Polaków, zaufanie do instytucji i osób, stosunek do religii i innych wyznań, wiara i wiedza religijna, doświadczenie Boga, a także opinie na temat dogmatów Kościoła katolickiego i postawy moralne. Konferencja oraz publikacja prezentująca wyniki realizacji projektu planowana jest na koniec 2012 roku.

(ISKK/jl © Biuro Prasowe KEP 2012)

Za: www.episkopat.pl

Wpisy powiązane

Paulini zapraszają do przeżywania świąt na Jasnej Górze

RPO: ks. Michał O. w areszcie był traktowany niehumanitarnie

Franciszkańskie spotkanie na „ojcowiźnie” braci albertynów