„To, co jest prawdziwie duchowe nie generuje wojen”

Chrześcijanie i muzułmanie razem modlili się w bazylice franciszkanów w Krakowie o to, aby potrafili układać swoje życie we wzajemnej przyjaźni, zaufaniu i ofiarnej współpracy oraz o to, aby przeciwstawiali się przemocy wyznaniowej, a szerzyli pokój i zgodę między różnymi wspólnotami religijnymi. Okazją był obchodzony po raz dwunasty Dzień Islamu w Kościele katolickim.

„Modlitwa nas jednoczy. Niech ta dzisiejsza modlitwa przyczyni się do budowania relacji pełnych pokoju, wzajemnego zrozumienia i szacunku” – życzył, witając chrześcijan i muzułmanów na wspólnej modlitwie, gospodarz miejsca, rektor bazyliki o. Stanisław Glista.

Bp Grzegorz Ryś, który przewodniczył modłom, wytłumaczył za Janem Pawłem II, że ma to być podwójny szacunek. „Szacunek dla człowieka w jego poszukiwaniu odpowiedzi na najgłębsze pytania życia i szacunek dla działania Ducha w człowieku” – cytował encyklikę Redemptoris Missio.

Duchowny przekonywał, że to, co jest prawdziwie duchowe nie generuje wojen. Natomiast, jeśli człowiek przestaje wiedzieć, co to są wartości duchowe, to może się nawet kłócić ze swoim bratem.

„To, co jest doczesne, cielesne, jeśli stanie się narzędziem manipulowania wiarą, to staje się źródłem i sporów, i nietolerancji. Tam, gdzie się wiarę urzeczawia, najprościej jest potem, aby ją zideologizować i żeby się stała sztandarem dla nietolerancji” – mówił biskup.

Musa Czachorowski, członek Najwyższego Kolegium Muzułmańskiego Związku Religijnego RP powiedział do zebranych, że „Bóg stworzył nas plemionami i narodami, abyśmy się wzajemnie poznawali i dawali sobie wzajem to, co najlepsze”.

Dlatego dr Hayssam Obeidat, prezes Krakowskiego Oddziału Ligi Muzułmańskiej RP zachęcał do dialogu, który jego zdaniem „jest potrzebny”. Nawiał również do wspólnych działań, np. na polu charytatywnym.

Bezpośrednio po nabożeństwie na terenie Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie odbyło się spotkanie, podczas którego wspólnie rozmawiali ze sobą chrześcijanie i muzułmanie. Dawali świadectwo udanych relacji, jakie zachodzą między nimi na co dzień.

Za prezydialnym stołem zasiedli: ks. dr Tadeusz Czakański, zaangażowany w dialog katolicko-muzułmański na Śląsku, Yousif Abuzied, Sudańczyk z Rudy Śląskiej, Tadeusz Cisowski, student, który jako woluntariusz miesiąc spędził w szpitalu bonifratrów w Nazarecie, współpracując głównie z muzułmanami i Musa Czachorowski. Rozmowę poprowadził dr Marek Kita z Instytutu Ekumenii i Dialogu UPJPII.

Dzień Islamu w Kościele katolickim w Polsce obchodzony jest od 2001 roku. Ustanowiono go decyzją Konferencji Episkopatu Polski jako dzień modlitw poświęcony islamowi.

Inicjatorem spotkań z muzułmanami była Fundacja Dzieło Odbudowy Miłości zajmująca się działalnością charytatywną oraz budowaniem porozumienia i pokoju. Pierwszym nieformalnym przedsięwzięciem, mającym na celu zbliżenie do siebie wyznawców dwóch religii monoteistycznych, była Msza św. w intencji pokoju na świecie, sprawowana w grudniu 1994 roku.

W liście pasterskim: „Dialog – zadanie na nowy wiek” biskupi napisali o Dniu Islamu: „przez tę inicjatywę oraz przez szukanie platform wzajemnego poznania dla zgodnego współżycia, pragniemy iść drogą wskazań zawartych w nauczaniu Soboru Watykańskiego II i Jana Pawła II, choć zdajemy sobie sprawę, że w krajach o większości muzułmańskiej często chrześcijanie narażeni są na prześladowanie, a w każdym razie nie mają równych praw z muzułmanami. My chcemy, zgodnie z naszym pierwszym i największym przykazaniem miłości, rozszerzać dobro, zgodę i braterstwo wśród wszystkich dzieci jednego Ojca, który jest w niebie”.

jms

Wpisy powiązane

Kokotek: prawie 100 uczestników Zakonnego Forum Duszpasterstwa Młodzieży

Na Jasnej Górze odbywają się rekolekcje dla biskupów

125 lat obecności naśladowców św. Franciszka w Jaśle