Rafał Garszczyńki (redaktor naczelny portalu JazzBOOK, dziennikarz, autor audycji w RadioJAZZ.FM) nazwał ich „obecnie absolutną czołówką fotografii koncertowej w Polsce” (JazzPress, 02/13). Na wyjątkowych zdjęciach prezentowanych na wystawie można zobaczyć między innymi Urszulę Dudziak, Agę Zaryan, Wojtka Karolaka, Krzysztofa Ścierańskiego, Włodzimierza Nahornego, Leszka Możdżera, Krzysztofa Herdzina, Marcusa Millera, Johna Scofielda, Bobby’ego McFerrin, Tomasza Stańko, Dianę Krall, Roberta Majewskiego, oraz wielu innych polskich i zagranicznych artystów.
W ramach otwarcia ekspozycji zorganizowano aukcję na rzecz wspierania fundacji EuroJAZZ. Licytacja szybko przekształciła się w zacięty bój. Sprzedano wszystkie wystawione przedmioty, kilkakrotnie przebijając cenę wywoławczą. Następnie odbył się mini-recital Agi Zaryan, posiadaczki jednego z najbardziej zjawiskowych głosów polskiej sceny jazzowej. Całe przedsięwzięcie zostało bardzo ciepło przyjęte przez miłośników jazzu.
Bogdan Augustyniak OFMCap – ur. 1963 r. w Warszawie, od prawie 30 lat kapucyn. Jego zamiłowanie do górskich wędrówek i wspinaczki zaowocowało znajomością z Feliksem Zwierzchowskim, artystą fotografikiem. Oboje owładnęła chęć utrwalania na zdjęciach tego, co ulotne, a co czasami trwa tylko przez chwilę, czyli niepowtarzalnej atmosfery gór. Wtedy także rozpoczęła się jego współpraca z fotografikami z Łomży. W tym środowisku dojrzewał do stworzenia swojej pierwszej wystawy o Tatrach.
Następnie, współpracując z Krzysztofem Wierzbowskim, zdecydował się spróbować zmierzyć z innym tematem w fotografii – tym, co “grało” mu w duszy – z jazzem. Temat jeszcze trudniejszy do uchwycenia, bardzo ulotny, wielobarwny w swych emocjonalnych odcieniach, kapryśny… i bogaty w piękno aktu twórczego artystów i ich muzyki. „Drzwiami”, które umożliwiły o. Augustyniakowi wejście w fotograficzną tematykę jazzu, okazał się Robert Majewski, który wraz ze swoim bratem Wojciechem, zainaugurował wernisaż jazzowych zdjęć w galerii Delfiny Krasickiej w Warszawie.
Później rozpoczęła się współpraca z fundacją EuroJazz i Jurkiem Szczerbakowem, oraz kolejne koncerty i spotkania z artystami “malującymi dźwiękiem”… aż po dziś dzień.
Krzysztof Wierzbowski – ur. 1975 r. – Fotograf dokumentalista, członek Związku Polskich Artystów Fotografików (ZPAF). Na co dzień pracuje nad reportażem społecznym oraz fotografią uliczną. Laureat wielu nagród w konkursach fotograficznych m.in. National Geographic, Grand Press Photo, News-reportaż, Leica Street Photo. W swoim dorobku fotograficznym ma wystawy indywidualne w Polsce oraz zbiorowe we Francji i Niemczech. Mieszka i pracuje w Warszawie.
To, co szalenie ceni w fotografii koncertowej, to nie sam występ muzyków, a kuluary, garderoby, korytarze, atmosfera panująca w oczekiwaniu na koncert. To tam, jak mówi, dzieją się najciekawsze, często zaskakujące „scenki dla fotografa”, zajmującego się głównie dokumentem i reportażem. A to głównie dlatego, że najczęściej fotograf jest tam osobą najmniej potrzebną i, jak to zwykle bywa, mówiąc delikatnie, wypraszaną.
Do fotografowania koncertów dziesięć lat temu namówił go Jerzy Szczerbakow. Z Bogdanem Augustyniakiem poznał się przy okazji realizacji reportażu o życiu zakonnym. Jako jednej z niewielu osób w historii klasztoru, przybywającej z “zewnątrz”, dane mu było uczestniczyć we wszystkich zajęciach, jakie należą do codziennych obowiązków braci zakonnych.
Więcej informacji na temat twórczości Krzysztofa Wierzbowskiego możemy znaleźć na stronie www.krzysztofwierzbowski.pl.
Wystawa fotografii Jazz DO IT dedykowana jest wszystkim tym, którzy swoją pasją i zaangażowaniem bezinteresownie promują muzykę jazzową. Jest ona czynna jeszcze do 3 marca 2013 roku, codziennie w godzinach 11:00 – 20:00, w Galerii Brzozowej Stołecznego Centrum Edukacji Kulturalnej (wejście od ul. Brzozowej), na Starym Mieście w Warszawie.
Więcej o wystawie: „JazzPRESS” z lutego 2013 roku, który można pobrać ze strony jazzpress.pl.
Fot. Jerzy Chaberek, Michał Fraj, Magdalena Kostrzewa