Home WiadomościArchiwum Oblaci NMP – Kamerun: boso, przez góry po świętość

Oblaci NMP – Kamerun: boso, przez góry po świętość

Redakcja
„Przykładem szczególnie motywującym do poszukiwania świętości jest przykład ojca Simona Mpeke”, zwanego BABA SIMON – są to słowa Benedykta XVI, wypowiedziane w czasie pierwszej pielgrzymki do Afryki – tak ważnej dla Kościoła afrykańskiego, a jednocześnie kontrowersyjnej w języku mediów. W słowach, które usłyszał cały świat, Ojciec Święty zwrócił uwagę na „bosonogiego misjonarza” Północnego Kamerunu. Na czym polega wielkość postaci przytoczonej przez papieża, w bazylice Maryi Królowej Apostołów w Jaunde?

 
Sługa Boży, BABA SIMON (1906-1975), był w grupie pierwszych ośmiu Kameruńczyków, którzy przyjęli świecenia kapłańskie w dniu 8 grudnia 1935 roku. Pierwsze lata jego kapłaństwa upłynęły na posłudze w parafiach w Ngovayang i w New Bell – Douala. W wieku 55 lat, BABA SIMON udał się na Północ Kamerunu, jako kapłan „Fidei Donum" z diecezji Douala. Trafił tam pod skrzydła biskupa Yves PLUMEY, oblata. „Przybyłem tu do Ojców Oblatów Maryi Niepokalanej, aby pracować z nimi nad nawróceniem moich braci z Północnego Kamerunu, którzy są jeszcze w ogromnej większości poganami" – tak pisał BABA SIMON o swojej misji. Północna cześć Kamerunu długo uchodziła za region niedostępny dla Dobrej Nowiny, z powodu dominacji islamu. Ewangelizacja tego regionu należy do jednej z najpiękniejszych stron historii oblatów, którzy przybyli tam w 1946 roku. W momencie, kiedy na Północ Kamerunu przybył BABA Simon, wszystkie placówki, z wyjątkiem Mayo Ouldeme, były jeszcze obsługiwane przez oblatów.

Oprócz świętości życia, BABA SIMON oddał na usługi ewangelizacji to, że sam był Kameruńczykiem. Przemierzał góry, by spotkać mieszkających tam ludzi i aby odkryć ich „największe świętości". Największy odkryciem była ich wiara w Jednego Boga  – „Wydaje mi się, że śnię. Wszystko dzieje się z tymi samymi gestami, tymi samymi słowami, które są zapisane w Biblii według przepisów Mojżesza. Oni czczą Boga Patriarchów" – tak pisał o spotkanym kulcie w górach. Był wśród ludzi potocznie nazywanych „Kirdi". Termin „Kirdi" jest mianem używanym przez przybyłych na ziemie północnej części Kamerunu muzułmańskich najeźdźców, dla oznaczenia miejscowych społeczności odmawiających przyjęcia islamu. „Kirdi" jest słowem o znaczeniu pejoratywnym, oznaczającym dosłownie „niewiernego psa". Odrębność ludów „Kirdi" została bowiem określona przez najeźdźców jako prymitywny politeizm. Jak wiec doniosłym odkryciem dokonanym przez BABA SIMON była ich wiara w Jedynego Boga.  „Oni potrzebują tylko orędzia o Chrystusie" – mówił Sługa Boży.

BABA SIMON jest założycielem misji Tokombere, która powstała w miejscu nazywanym „Kudumbar". Słowo „Kudumbar" w języku mada oznacza „pole bitwy". Tam gdzie dzisiaj znajduje sie misja (domy księży i sióstr, szpital, szkoła katolicka, biblioteka i centrum młodzieży katolickiej) odbywały sie kiedyś walki pomiędzy skłóconymi mieszkańcami górskich masywów.

Życie BABA SIMON jest przykładem miłości do Boga wyrażonej w nieustannej i gorliwej modlitwie oraz miłość do ludzi, która jest konsekwencją miłości do Boga Ojca. Jego gorliwość apostolska przypomina postawy misjonarzy wyniesionych przez Kościół do godności świętych. Zycie tego kameruńskiego misjonarza jest przykładem radykalnego ubóstwa przezywanego w bezlitosnej walce z nędzą i w działalności na rzecz promocji „Kirdi" oraz dialogu miedzy religiami. Jest to człowiek, którego pokora wyraża sie przez prostotę życia i słowa.

Proces beatyfikacji Sługi Bożego BABY SIMONA rozpoczął się na szczeblu diecezjalnym w roku 2000 i zakończył wysłaniem do Rzymu dokumentacji złożonej z około 800 stron, w dniu 19 maja 2003 roku. Na prośbę Kongregacji do spraw kanonizacji, 24 października 2010 rozpoczęło sie postępowanie dodatkowe. Delegatem biskupim w tej części postępowania jest ojciec Krzysztof ZIELENDA OMI.

Na obecnym etapie procesu beatyfikacyjnego, dopuszczalny jest kult prywatny Sługi Bożego BABY SIMONA. Tym bardziej wiec warto zapoznać się z postacią tego „kameruńskiego św. Franciszka", jak zwykło się go nazywać.

Oprac. fr. Jacek Ziomek OMI
(Figuil – Kamerun)


 
MODLITWA W INTENCJI BEATYFIKACJI BABY SIMONA


Boże nasz Ojcze
wybrałeś Simona Mpeke,
aby uczynić go Kaplanem Twojego Syna.

Wsłuchując  się w Twoje Słowo
i przez miłość do swoich braci,
porzucił swoja rodzinę i przyjaciół
by głosić Dobra Nowinę
w górach Północnego Kamerunu.

Z cierpliwością i szczodrością,
oddal cale swoje życie
by Słowo Jezusa
rozbrzmiało w sercu lokalnych tradycji.

Pozwól, aby za jego wstawiennictwem,
pewnego dnia Kościół cały
zaśpiewał twoja chwale przez Babę Simona

Prosimy Cię przez Jezusa Chrystusa
Twojego Syna a naszego brata
Przez wszystkie wieki wieków.

Imprimatur: bp. Philippe Stevens (diec. Maroua-Mokolo)


Dziękujemy za powiadomienie o cudach i laskach uzyskanych przez wstawiennictwo Baby Simona: Ks. Grégoire CADOR, Postulation de la cause de Baba Simon, B.P. 74 Maroua (Kamerun-Afryka).

Więcej informacji na temat Baby Simona można znaleźć na stronie www.babasimon.com lub w dostępnej literaturze:

1.    Jean-Baptiste BASKOUDA, « Baba Simon, le père des Kirdi », Paris, CERF, 1988.
2.    Grégoire CADOR, « On l’appelait Baba Simon », Yaoundé, UCAC, 2000.
3.    Grégoire CADOR, « L’héritage de Simon Mpeke. Prêtre de Jésus et frère universel », Paris, Lethielleux, 2009.

 
 
SERWIS INFORMACYJNY KONFERENCJI WYŻSZYCH PRZEŁOŻONYCH ZAKONÓW MĘSKICH W POLSCE

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Zgoda