Pięć lat temu, w Krakowie, została przedstawiona i zatwierdzona Karta Tożsamości Salezjańskich Szkół Europy, która wskazuje na pewne nowe wyzwania na przyszłość, stojące przed wychowawcami. Temat “Szkoła salezjańska@Net dla nowej Europy” ukazał ważność, zwłaszcza dla kierujących szkołami, pielęgnowania powołania na rzecz służby wychowawczej; zwrócenia uwagi na konkretną rzeczywistość nowej Europy, która stawia nowe wyzwania; zaangażowania na rzecz pokoju, z poszanowaniem tożsamości typowej dla każdego kraju; pogłębienia tożsamości salezjańskiej w szkołach, stanowiącej gwarancję przyszłości dla nich samych.
Na spotkaniu w Hiszpanii chce się zaproponować możliwie konkretny obraz odniesienia do Sylwetki wychowawcy/wychowawczyni szkół i ośrodków kształcenia zawodowego w Europie.
W latach pomiędzy kongresami odpowiednia Konsulta/Komisja, składająca się z Salezjanów i Córek Maryi Wspomożycielki, zajęła się aktualizacją wybranych sposobów działań, refleksją w tym względzie i przygotowaniem następnych spotkań.
Cele Kongregu są następujące: wzmocnić i dzielić się świadomością określonej tożsamości i wspólnego posłannictwa, zastanowić się i dokonać konfrontacji odnośnie do sylwetki wychowawcy salezjańskiego oraz poprzeć proces formacji i stałej weryfikacji wychowawców.