Home WiadomościArchiwum Dobiega końca XIX Festiwal Muzyki Dawnej “Pieśń Naszych Korzeni”

Dobiega końca XIX Festiwal Muzyki Dawnej “Pieśń Naszych Korzeni”

Redakcja
Już po raz dziewiętnasty Jarosław na Podkarpaciu przez osiem sierpniowych dni jest sceną dla wydarzeń i artystów związanych ze „Wschodem bliskim”. Tegoroczny program Festiwalu Muzyki Dawnej „Pieśń Naszych Korzeni” w Jarosławiu obfituje też w wydarzenia liturgiczne.

 
Choć w tym roku przeważy duchowość Wschodu, tradycja łacińska także jest zauważalna. Osią Festiwalu są tygodniowe warsztaty, przygotowujące Chór Festiwalowy do odprawienia Wieczerni Zaśnięcia Bogurodzicy w cerkwi Przemienienia Pańskiego. W środę, 24 sierpnia, uczestnicy słuchali Akatyst ku czci Bogarodzicy w wykonaniu Bornus Consort i Marcina Abijskiego. Przez cały tydzień pojawią się odwołania do tradycyjnych form modlitewnych Kościołów Zachodniego i Wschodniego: uczestnicy modlą się łacińskim chorałem, polską monodią i biorą udział w bizantyjskoruskich Nieszporach.

Festiwal w Jarosławiu to oczywiście także – a może przede wszystkim – wieczorne koncerty. Serię rozpoczęła Orkiestra Czasów Zarazy z koncertem G.F. Telemanna „Tańce polskie z Rękopisu Rostockiego; polska kapela karczemna XVIII w.". Jak zwykle, dużą popularnością cieszył się poniedziałkowy koncert w cerkwi greckokatolickiej – w tym roku zespół Sakhioba zaprezentował tradycyjne pieśni religijne Gruzji. Odmianą dla mocnych modlitewnych akcentów był wtorkowy występ Viva BiancaLuna Biffi z Włoch w bazylice reformatów pt. „Fermate il passo – Przechodniu, wstrzymaj krok. Renesansowa poezja śpiewana przy akompaniamencie wioli".

W czwartek w bazylice dominikańskiej miał miejsce koncert tradycyjnych pieśni kozaków znad Kubania i Donu w wykonaniu Kazaczyj Krug z Rosji, a na piątek zaplanowana jest prezentacja XVIII-wiecznych polskich pieśni pokutnych i pasyjnych w wykonaniu Adama Struga (śpiew), Bartosza Izbickiego (organy) i Monodii Polskiej. Ukoronowaniem festiwalowych wieczorów będą wspomniane sobotnie Nieszpory święta Zaśnięcia Bogarodzicy, wykonane przez chór festiwalowy w cerkwi greckokatolickiej.

Jak podkreślają organizatorzy, „specyficzna formuła festiwalu-święta zakłada równowagę pierwiastka sakralnego i świeckiego, duchowego i intelektualnego, elementu praktyki i teorii, skupienia i zabawy, elementu profesjonalnego I amatorskiego, sztuki akademickiej i ludowej". Te założenia są konsekwentnie realizowane – codziennie odbywają się zajęcia warsztatowe oraz seminarium z udziałem wykonawców koncertu z dnia poprzedniego. Bardzo ważnym punktem programu jest też wieczorna biesiada, której towarzyszą niezliczone rozmowy, a także tradycyjne śpiewy i tańce.

Festiwal odbywa się w Jarosławiu od dziewiętnastu lat, z każdym roku stając się imprezą coraz popularniejszą wśród środowisk zainteresowanych muzyką dawną z Polski i nie tylko. Dla wielu – nie tylko muzyków – od lat jest pozycją obowiązkową w sierpniowym kalendarzu.

Ci, którzy w tym roku nie mogli dotrzeć na do Perły Podkarpacia – jak nie bez powodu określany jest Jarosław – mogą posłuchać niektórych wieczornych koncertów w Programie Drugim Polskiego Radia, a także przeczytać relacje i kuluarowe wywiady w serwisie internetowym Liturgia.pl, który stał się oficjalnym sprawozdawcą tegorocznego Festiwalu.

 
mg, mw/Liturgia.pl
 
SERWIS INFORMACYJNY KONFERENCJI WYŻSZYCH PRZEŁOŻONYCH ZAKONÓW MĘSKICH W POLSCE

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Zgoda