Pierwszą konferencję wygłosił ks. Morand Wirth, który, mówiąc o społecznym kontekście czasów Ks. Bosko, przedstawił na bazie swoich badań „Doświadczenie wychowawcze Ks. Bosko w jego oryginalnym środowisku", omawiając siedem motywów, które przyczyniły się do sukcesu. Ks. Wirth podkreślił cnoty Ks. Bosko, będące zasługą jego kultury piemonckiej, niespotykane predyspozycje fizyczne, niesamowitą siłę przekonywującej i ujmującej uczuciowości, jego dynamizm społeczny, przybliżając także inne elementy, które pozwoliły słuchaczom lepiej zrozumieć kuturę tamtego czasu.
Także do południa w dniu 13 kwietnia głos zabrał ks. Marcel Verhulst, który przedstawił krótką historię salezjańskiego doświadczenia wychowawczego w Demokratycznej Republice Konga, przemierzając historię i działalność każdej z placówek w tym kraju. Sesja, na którą złożyły się pytania i odpowiedzi, stanowiła wprowadzenie do popołudniowego programu obrad; po niej miała miejsce prezentacja lokalnego programu wychowawczego, co odbyło się pod kierunkiem siostry Alfonsiny Tshabu, Córki Maryi Wspomożycielki, dyrektorki Domu "Eusebia Palomino".
Drugi dzień był poświęcony ogólnym wyzwaniom związanym z wychowaniem, co znalazło swój wyraz w wystąpieniach prof. Erica Mwenze z Uniwersytetu Narodowego w Lubumbashi (UNILU), i panelu, który prowadził tenże profesor wraz z Jacquesem Ilunga, Salezjaninem Współpracownikiem z Lubumbashi. Po południu ks. Inspektor wygłosił prelekcję na temat "Wyzwania posłannictwa salezjańskiego w Demokratycznej Republice Konga".
W ostatnim dniu została pogłębiona refleksja związana z towarzyszeniem dzieciom i młodzieży zagrożonej na bazie doświadczenia ks. Jeana-Marie Petitclerca ze Stowarzyszenia „Valdocco" w Lyonie, we Francji. Tę samą kwestię zarysował, ale w odniesieniu do sytuacji Demokratycznej Republiki Konga, salezjanin koadiutor -Pascal Mukendi, prezes Stowarzyszenia "Mamma Margherita", wraz z dwoma Ochotniczkami Ks. Bosko: Angelique Kat i Helene Lusingu.
Sympozjum spotkało się z pozytywnym przyjęciem uczestników, ponieważ pozwoliło zastanowić się nad konkretną sytuacją salezjańskiego systemu wychowawczego i duszpasterskiego w tym kraju.
ANS – Lubumbashi
Za: www.infoans.org