1996.07.28 – Castel Gandolfo – Jan Paweł II, Monastycyzm Wschodu. Rozważanie przed modlitwą Anioł Pański

Jan Paweł II

MONASTYCYZM WSCHODU. ROZWAŻANIE PRZED MODLITWĄ ANIOŁ PAŃSKI 

Castel Gandolfo, 28 lipca 1996 r.

 

Powracając dziś do refleksji nad bogactwem chrześcijaństwa wschodniego, pragnę wskazać na szczególną rolę, jaką w tej tradycji odgrywa monastycyzm. Narodził się on właśnie na Wschodzie, a pierwotny kształt nadali mu św. Antoni, św. Pachomiusz i św. Bazyli. Z ich doświadczeń czerpał sam św. Benedykt, ojciec monastycyzmu zachodniego. Monastycyzm „stanowił zawsze samo serce Kościołów Wschodnich” i jest postrzegany jako „emblematyczna synteza chrześcijaństwa” i „punkt odniesienia dla wszystkich ochrzczonych, według miary darów udzielonych każdemu przez Pana”.

W perspektywie historycznej ten model życia dąży do radykalnego wypełnienia nakazów ewangelicznych i rozwinął się jako naturalna kontynuacja ideału męczeństwa, szczególnie żywego w Kościele pierwszych wieków, kiedy to prześladowania domagały się od niego składania świadectwa Chrystusowi aż do przelewu krwi. Kim bowiem jest w istocie mnich, jeśli nie człowiekiem, który oddaje Chrystusowi całe życie? Jest on w pełnym tego słowa znaczeniu człowiekiem Bożym. Jeśli nie przelewa własnej krwi jako męczennik, praktykuje radykalne wyrzeczenia przede wszystkim przez zachowanie czystości, ubóstwa i posłuszeństwa. Ta droga umartwienia nie wyraża pogardy dla rzeczywistości stworzonej, ale nieustanne dążenie do Stwórcy. Jest to dążenie – wzbudzone w ludzkim sercu przez łaskę – do przebóstwienia: potrzeba dotarcia od ujścia rzeki do jej początku, od promienia do źródła światła.

Podczas gdy monastycyzm zachodni, nie tracąc pierwotnych kształtów, wytworzył z czasem liczne nowe formy życia konsekrowanego, na Wschodzie zachował zasadniczą jedność i wyraźny charakter kontemplacyjny. Właśnie ze względu na tę swoją cechę nadal pociąga ze szczególną mocą człowieka naszych czasów, który niejednokrotnie czuje się osaczony przez gorączkowy rytm codziennego życia i pragnie odnaleźć samego siebie. Monastycyzm wskazuje szczególną drogę tego poszukiwania: daje nie tylko możliwość zaznania pokoju i wejścia we własne wnętrze, ale także wyrazistego świadczenia o chrześcijańskiej koncepcji człowieka i świata, nacechowanej głęboką harmonią, która nie przeciwstawia bynajmniej ducha materii, jednostki społeczeństwu ani Boga człowiekowi, ale wszystko jednoczy w doskonałej wizji piękna, solidarności i świętości.

Człowiek stworzony przez Boga był piękny i święty. Asceza monastyczna zmierza właśnie do odzyskania tego pierwotnego piękna, skażonego przez grzech. Wspomagana przez łaskę, asceza ujawnia duchową doskonałość, do której wyniesiona została ludzka natura. W Żywocie św. Antoniego czytamy, że jego twarz promieniowała tak niezmąconym spokojem, iż wszyscy poddawali się jego urokowi i doznawali od niego pociechy (por. Atanazy, tamże., 14,4-6). Oto „znak”, jakiego świat oczekuje od nas chrześcijan, zwłaszcza od tych, którzy idą drogą powołania monastycznego.

Matka Kościoła, otoczona czcią i miłością przez mnichów na Wschodzie i Zachodzie, niech udzieli wszystkim, którzy zostali powołani do tej szczególnej konsekracji, daru wierności w obliczu wszelkich prób. Wpatrując się w Nią – promieniującą pięknem ikonę Kościoła – niech każdego dnia wzrastają w miłości do Chrystusa i stają się dla chrześcijańskiej wspólnoty wzorem ewangelicznego życia i zaczynem komunii. Z ich doświadczenia i rozmodlenia, z ich „kontemplacyjnego ekumenizmu”, zakorzenionego w prawdach najistotniejszych, niech Kościół czerpie energię i moc, by iść dalej drogą ku pełnej jedności.


Za: Jan Paweł II, Dzieła zebrane, t.16, Modlitwy i rozważania, cz. II Niedzielna modlitwa maryjna 1993-2005, Rozważania, modlitwy, Kraków 2009, s. 233-234

Copyright © Dykasterium ds. Komunikacji – Libreria Editrice Vaticana

Wpisy powiązane

2004.09.05 – Loreto – Jan Paweł II, Kontemplacja, komunia, misja. Rozważanie przed modlitwą Anioł Pański po Mszy św. beatyfikacyjnej

2004.05.16 – Rzym – Jan Paweł II, Rozważanie przed modlitwą Anioł Pański po kanonizacji Alojzego Orione, Hannibala di Francii, Józefa Manyaneta, Nimatullaha Kassaba Al-Hardini, Pauli Elżbiety Cerioli i Joanny Beretty Molla

2004.03.21 – Rzym – Jan Paweł II, Miłość silniejsza od nienawiści. Rozważanie przed modlitwą Anioł Pański po beatyfikacji ks. Alojzego Talamoniego, m. Matyldy od Najśw. Serca Jezusa, m. Piety od Krzyża