1985.07.07 – Rzym – Jan Paweł II, Apostołowie Słowian. Rozważanie przed modlitwą Anioł Pański

Jan Paweł II

APOSTOŁOWIE SŁOWIAN. ROZWAŻANIE PRZED MODLITWĄ ANIOŁ PAŃSKI

Rzym, 07 lipca 1985 r.

 

Wzywam was wszystkich dzisiaj do tego, abyście połączyli się duchowo z naszymi braćmi i siostrami z Czechosłowacji, uroczyście obchodzącymi w Welehradzie 1100-lecie śmierci św. Metodego, który – jak głosi tradycja – zmarł właśnie w tym mieście.

Podczas ubiegłego tygodnia Kościół powszechny wspominał świętych braci Cyryla i Metodego. Wierni pochodzenia czeskiego i słowackiego, mieszkający w różnych krajach Europy, zebrali się w Ellwangen i w Reichenau w Niemczech. Mieszkańcy Jugosławii uczcili obu świętych Braci w Djakovie, 4 i 5 lipca. Podobne obchody odbywają się w Kanadzie, w Unionville w pobliżu Toronto.

Dzisiaj rano odprawiłem Mszę św., w której uczestniczyli Czesi i Słowacy mieszkający w Rzymie. Na uroczyste obchody w Djakovie i w Welehradzie, w których – wbrew memu pragnieniu – nie mogę uczestniczyć osobiście, wysłałem mojego Legata, kardynała Agostino Casaroli, Sekretarza Stanu, ażeby zamanifestować, że duchowo i w sposób intensywny uczestniczę w tej doniosłej rocznicy, która wiąże się z religijnością, kulturą i dziejami ludów słowiańskich całej Europy i całego Kościoła.

Myśl nasza podąża w dniu dzisiejszym do Welehradu, do mojego Legata kardynała Casaroli, do kardynała Tomáška, do biskupów, kapłanów, do rodzin zakonnych i do wiernych całej Czechosłowacji, którzy tam właśnie, przy grobie św. Metodego, pragną zamanifestować publicznie, że z całym przekonaniem przylgnęli do wiary chrześcijańskiej, którą zawdzięczają dziełu ewangelizacji dokonanemu przed jedenastoma wiekami przez świętych Braci.

Z tą właśnie rocznicą, tak doniosłą dla Kościoła, wiąże się ogłoszona w tych dniach encyklika Slavorum Apostoli, która nosi datę 2 czerwca, uroczystości Trójcy Przenajświętszej.

Poprzez tę encyklikę chciałem przypomnieć święte życie i wielkie zasługi apostolskie braci Cyryla i Metodego, pochodzących z Salonik (dawna Tesalonika), którzy podjęli misję ewangelizacyjną wśród ludów słowiańskich, poświęcając jej całe swoje życie.

Dzięki wysiłkom misyjnym obu Świętych, Słowianie mogli uświadomić sobie własne powołanie i uczestniczyć w historii zbawienia; dzięki ich przepowiadaniu mogli poczuć się, wspólnie z innymi narodami świata, duchowymi potomkami i dziedzicami obietnicy, danej przez Boga Abrahamowi. Przekład świętych Ksiąg, jakiego dokonali święci Cyryl i Metody wraz ze swymi uczniami, wzbogacił starosłowiański język liturgiczny i podniósł jego rangę kulturalną, tak że stał się on również językiem urzędowym i literackim, a nawet językiem używanym na co dzień przez klasy wykształcone wśród większości narodów słowiańskich, a zwłaszcza Słowian obrządku wschodniego.

Dzięki zasługom, jakie święci Bracia położyli dla kultury słowiańskiej, ich dzieło ewangelizacji jest w pewnym sensie stale obecne w dziejach i w życiu tych ludów i narodów. W krótkim czasie rodzina ludów słowiańskich słusznie uznała świętych Braci zarówno za ojców swojego chrześcijaństwa, jak i swojej kultury.

Ze względu na to, że święci Cyryl i Metody, wraz ze św. Benedyktem są Patronami Europy, Episkopaty kontynentu europejskiego przygotowują się do uroczystych obchodów ku czci obu Świętych, które odbędą się w październiku w Rzymie. Również nasi prawosławni bracia uczcili świętych Cyryla i Metodego w ich rodzinnym mieście – Salonikach, potwierdzając tym samym, że obaj Święci są niejako duchowym pomostem pomiędzy tradycjami Wschodu i Zachodu, które łączą się w jedną wielką Tradycję Kościoła powszechnego. W tym sensie święci Cyryl i Metody – jak napisałem we wspomnianej encyklice – są „wzorem i patronują wysiłkowi ekumenicznemu siostrzanych Kościołów Wschodniego i Zachodniego w odnalezieniu poprzez dialog i modlitwę widzialnej jedności w doskonałej i całkowitej wspólnocie”.

Śledząc w duchu głębokiego uczestnictwa obchody ku czci świętych Cyryla i Metodego, modlę się o to, aby chrześcijańskie dziedzictwo, jakie pozostawili ludom słowiańskim, było zachowywane, umacniało się i wciąż przynosiło owoce prawdy, dobra i łaski tym ludom, które jako pierwsze poznały dobrodziejstwa płynące z ich dzieła, a także całej Europie i całemu Kościołowi.

Historia potwierdza fakt, iż Cyryl i Metody, realizując swój charyzmat, wnieśli decydujący wkład do ukształtowania się Europy nie tylko jako chrześcijańskiej wspólnoty religijnej, ale także jako rzeczywistości świeckiej i kulturalnej. Kościół katolicki, idąc za ich przykładem, gotów jest działać wciąż z nowym zapałem i zaangażowaniem, ażeby wszystkie narody świata żyły w duchu wzajemnego zrozumienia, dzieląc się swymi duchowymi i kulturalnymi dobrami, w pokoju i zgodzie, i by mogły także osiągnąć pełną jedność w Chrystusie.

Było obowiązkiem Kościoła okazać raz jeszcze świętym Braciom głęboką wdzięczność za nieoszacowany wkład, jaki wnieśli w głoszenie Ewangelii wśród ludów słowiańskich, a zarazem w sprawę pojednania, przyjaznego współżycia, ludzkiego postępu i poszanowania godności każdego narodu.

Święci Cyrylu i Metody, módlcie się za nami!


Za: Jan Paweł II, Dzieła zebrane, t.15, Modlitwy i rozważania, cz. I Niedzielna modlitwa maryjna 1978-1992, Kraków 2009, s. 414-415

Copyright © Dykasterium ds. Komunikacji – Libreria Editrice Vaticana

Wpisy powiązane

2004.09.05 – Loreto – Jan Paweł II, Kontemplacja, komunia, misja. Rozważanie przed modlitwą Anioł Pański po Mszy św. beatyfikacyjnej

2004.05.16 – Rzym – Jan Paweł II, Rozważanie przed modlitwą Anioł Pański po kanonizacji Alojzego Orione, Hannibala di Francii, Józefa Manyaneta, Nimatullaha Kassaba Al-Hardini, Pauli Elżbiety Cerioli i Joanny Beretty Molla

2004.03.21 – Rzym – Jan Paweł II, Miłość silniejsza od nienawiści. Rozważanie przed modlitwą Anioł Pański po beatyfikacji ks. Alojzego Talamoniego, m. Matyldy od Najśw. Serca Jezusa, m. Piety od Krzyża