Zakon Eremitów Kamedulskich Kongregacji Góry Koronnej, Kameduli
Congregatio Eremitarum Camaldulensium Montis Coronae (ECMC)
(Erem Srebrnej Góry)
Al. Konarowa 1
30-248 Kraków
tel. (0-12) 429-76-10
Klasztor Ojców Kamedułów
(Erem Pięciu Braci Męczenników)
Bieniszew
62-530 Kazimierz Biskupi
tel. (0-63) 241 1500
strona internetowa: www.kameduli.pl
Historia
Regułę konwentu ułożył kolejny przeor Camaldoli, bł. Rudolf. Wprowadzała ona do codziennego życia mnichów modlitwę, pracę, studiowanie Biblii umartwianie i samotność, które miały być środkiem do przezwyciężania ludzkiej pychy i egocentryzmu oraz do ofiarowania życia Bogu.
Później reformatorem kamedulskiej wspólnoty stał się w XVI wieku ojciec Paweł Justiniani, wszechstronnie wykształcony humanista – zakonnik z Camaldoli, który jest założycielem drugiej Kongregacji Eremitów Kamedułów Góry Koronnej. Justiniani akcentował w sposób szczególny wagę ciszy, samotności, oderwania się od świata i zagłębienia w kontemplacji. Przesłanie to najpełniej wyraża myśl ojca Pawła: "Żyć sam na sam z Bogiem i żyć dla Boga samego".
Do Polski pierwsi uczniowie św. Romualda – Jan i Benedykt – przybyli już w XI wieku. Razem z towarzyszami (tzw. Pięciu Braci Męczenników) założyli erem w pobliżu Międzyrzecza Wielkopolskiego. W listopadzie 1003 roku pogańscy chłopi napadli na klasztor, ograbili go i wymordowali zakonników. Po dokonaniu zbrodni, w celu zatarcia śladów, podpalili kościół i uciekli. Ogień szybko zagasł, dzięki czemu ocalała świątynia i domki pustelnicze. Męczenników pochował biskup poznański Unger, który wkrótce rozpoczął starania o ich kanonizację a papież Jan XVIII zaliczył ich w poczet świętych. Klasztor koło Międzyrzecza funkcjonował przez 25 lat.
Powstanie następnych pustelni przypada dopiero na XVII stulecie. Impulsem do ich tworzenia stał się ruch kontrreformacyjny. Eremy budowali i uposażali dobrami ziemskimi fundatorzy (głównie królowie, magnaci i szlachta), którzy składali również deklaracje zapewnienia im warunków do egzystencji. W tym czasie do Polski (1603 r.) sprowadzeni zostali ponownie przez Mikołaja Wolskiego, marszałka koronnego Zygmunta III Wazy, kameduli i osadzeni na krakowskich Bielanach. W powstałej tam pustelni przebywają do dnia dzisiejszego.
Ożywiony ruch tworzenia wspólnot pustelniczych trwał na ziemiach polskich przez okres około 140 lat (początek XVII w.- I połowa XVIII w.). Dzięki hojności możnowładców powstało wówczas osiem pustelni z których tylko dwie funkcjonują do dzisiaj – na krakowskich Bielanach i Bieniszewie k/Konina.
Założyciel
Do nich przyłączyli się wkrótce patrycjusze weneccy: Jan Gradenigo i Jan Morosini. Za zezwoleniem opata, nawiązując do pierwotnej reguły św. Benedykta, zakonnicy ci żyli w oddzielnych domkach, uprawiali ziemię i gromadzili się tylko na wspólny posiłek i pacierze. Po śmierci św. Piotra Orseolo (988) św. Romuald wraz z towarzyszami, Gradenigo i Marynem, opuścili gościnne opactwo w Cuxa i udali się na Monte Cassino. Stąd rozeszły się ich drogi: Maryno udał się do Apuli, gdzie wkrótce poniósł śmierć męczeńską z rąk Saracenów; Gradenigo założył własny klasztor w pobliżu Monte Cassino; Romuald natomiast wrócił do Rawenny, gdzie w pobliżu opactwa benedyktyńskiego założył sobie pustelnię.
Wkrótce zaczął zakładać podobne pustelnie w całej Italii. Takich eremów-pustelni miał św. Romuald założyć kilkanaście. Uczniów i naśladowców nie brakowało. Zgłaszało się ich coraz więcej. Do największej sławy doszły opactwa w Pereum koło Rawenny oraz w Camaldoli (Campo di Maldoli) w Toskanii, od którego zakon otrzymał swoją popularną nazwę "kamedułów". Godłem zakonu zostały dwa gołąbki, pijące z jednego kielicha jako symbol połączenia życia wspólnotowego z pustelniczym, ducha anachoreckiego z monastycznym. Do najgłośniejszych uczniów św. Romualda należeli: św. Bruno z Kwerfurtu (Bonifacy), kapelan cesarza Ottona III, św. Benedykt z Benewentu i św. Jan z Wenecji, których św. Bruno zabrał ze sobą do Polski, gdzie też obaj ponieśli śmierć męczeńską (+ 1003), oraz św. Piotr Damiani (+ 1072).
Romuald zmarł w klasztorze Val di Castro, niedaleko Ankony, 19 czerwca 1027 r., mając 75 lat. Jego relikwie były do roku 1480 własnością tegoż opactwa. Obecnie znajdują się we Fabriano w kościele św. Błażeja, który dotąd jest pod zarządem kamedułów. Eremy kamedulskie składają się z szeregu domków-cel, w których pojedynczo mieszkają mnisi, zbierając się tylko razem na wspólne pacierze. Kameduli zachowują prawie stałe milczenie i nie wolno im przyjmować potraw mięsnych. Patron kamedułów.