Franciszek z Assyżu to "prawdziwy gigant świętości", który od stuleci fascynuje ludzi każdego wieku i każdej religii – powiedział papież wobec tysięcy pielgrzymów w Rzymie. "Powerello" – Biedaczyna z Asyżu stał się dla pokoleń nauczycielem prawdziwego szczęścia". On bowiem pokazał, że możliwe jest przeżywanie napięć między własnym prorockim charyzmatem, a charyzmatem kościelnym.
Franciszek okazał się wzorem, na którym również dziś powinny opieraś się stosunki między chrześcijanami a muzułmanami w prowadzeniu dialogu w prawdzie i wzajemnym poszanowaniu".
W 1208 r. Franciszek poczuł wezwanie do życia w ubóstwie, oraz poświęcenia się kaznodziestwu relacjonował papież z biografii św. Franciszka. W rok później 1209, udał się do Rzymu, aby przedstawić papiżowi Innocentemu III nową formę życia caraeścijańskiego i uzyskać pozwolenie na jej propagowanie.
"Wielki papież przyjął go po ojcowsku i rozpoznał boskie pochodzenie nowego ruchu. Biedaczyna z Asyżu zrozumiał, że każdy charyzmat dany przez Ducha świętego należy poddać na służbę Kościołowi. Z tego powodu Franciszek zawsze współdziałał z autorytetem Kościoła. Ewentualne napięcia musiałyby doprowadzić do cierpliwego oczekiwania na działanie Ducha św. Franciszek wystąpił w czasie ścierania się Chrześcijaństwa z Islamem, uzbrojony jedynie swą wiarą i łagodnością na drogę dialogu. Podróżą do Ziemi św. (1220 r.) Franciszek posiał ziarno, ktdre miało wydać wiele owoców.
Jego duchowi synowie uczynili z miejsca, na którym żył Jezus, uprzywilejowany "region ich posłannictwa". W związku z tym papież wyraził swą wdzięczność i chwalił wielkie zasługi franciszkańskiej Kustodii w Ziemi Świętej.
Świadectwo św. Franciszka niech tworzy również dla dzisiejszych ludzi zaproszenie do pielęgnowania wewnętrznego ubóstwa, aby wzrastać w zaufaniu do Boga i aby przez prosty styl życia jednoczyć dystans od dóbr materialnych.
Pierwsze z ośmiu Błogosławieństw na Górze /błogosławieni ubodzy w duchu, bo do nich należy Królestwo niebieskie odnalazło świetlane urzeczywistnienie. Ponadto Franciszek wysunął na światło dzienne wielki szacunek dla kapłanów i zalecał respektować ich zawsze nawet w przypadku gdy osobiście są mniej tego godni, ponieważ otrzymali dar konsekrowania Eucharystii. Świętość Eucharystii – powiedział Benedykt XVI zwracając się do kapłanów – wymaga tego, by być czystymi i konsekwentnie żyć tajemnicą, którą sprawujemy".
Świętość Eucharystii – powiedział Benedykt XVI zwracając się do kapłanów – wymaga tego, by być czystymi i konsekwentnie żyć tajemnicą, którą sprawujemy".
W pobliżu nauki Franciszka i encykliki "Caritas in veritate", podkreślił papież dalej, jest to, że tylko rozwój, który respektuje stworzenie i nie szkodzi środowisku może być następstwem rozwoju.
Z miłości do Chrystusa, powstaje miłość do człowieka i do wszystkich stworzeń Bożych. Kończąc przesłanie na Dzień Pokoju 2016 papież Benedykt XVI podkreślił, że również poszanowanie środowiska może być pomocne w prawidłowym rozwoju.
Katholische Wochenzeitung 5/2010/ 5 luty
tłumaczył z niemieckiego o. Wincenty Cykowski