Wyniki badania Megapanel PBI/Gemius wskazują, że liczba internautów w Polsce systematycznie rośnie. Na przestrzeni roku (listopad 2008 – listopad 2009) przybyło ich ponad 1,5 mln. Użytkownicy sieci wykonują miesięcznie 45 mld odsłon, spędzając w internecie przeciętnie 49 godzin miesięcznie.
Serwisy społecznościowe stanowią dla Kościoła szansę na nowy dialog ze współczesnym człowiekiem. Przykład dał Watykan, rozpoczynając współpracę z serwisami YouTube i Facebook. Benedykt XVI wyraźnie naucza o potrzebie ewangelizacji „cyfrowego kontynentu”.
Duszpasterstwo w Internecie przestaje być hobby grupki zapaleńców. Niektórzy duchowni już teraz aktywnie uczestniczą w forach dyskusyjnych, mają własne blogi i redagują hasła do Wikipedii. Najistotniejszą sprawą jest teraz edukowanie innych – księży trzeba nauczyć, jak korzystać z nowych możliwości oferowanych prze serwisy społecznościowe.
Kościół dostrzega też strony ujemne Web 2.0. Problemem są często jałowe i długie dyskusje, zagłuszanie jednych przez drugich oraz marnowanie czasu. Dobre strony Internetu społecznościowego dają jednak wiele szans prowadzenia dialogu na wzór św. Pawła na greckim Areopagu. Internet społecznościowy to drugi krok Kościoła w Sieci.
PBI przedstawiło kim są odwiedzający serwisy religijne. Jak wynika z badań tej firmy serwisy religijne odwiedzają w nieco większym stopniu kobiety (57%), niż mężczyźni (43%). To niewielka nadreprezentacja kobiet w stosunku do wszystkich użytkowników Internetu, gdzie procent internautów – kobiet oraz mężczyzn – rozkłada się po równo.
Największą grupę użytkowników (29%) serwisów religijnych stanowią osoby w wieku 15-24 lata. Jedna czwarta internautów w wieku 24-35 lat tworzy drugą pod względem wielkości grupę. Nadreprezentacja w stosunku do wszystkich internautów widoczna jest w grupie wiekowej: 15-24 oraz 35-44 lata, natomiast osoby w wieku 7-14 oraz 25 34 rzadziej odwiedzają strony związane z religią.
Kolejno – pod względem wykształcenia zawodowego – użytkownicy witryn chrześcijańskich to osoby z wykształceniem: średnim – 34%, podstawowym – 31%, wyższym – 23% i zawodowym – 12%.
Najliczniejszą grupę użytkowników chrześcijańskich serwisów stanowią mieszkańcy wsi – 29%. Pokrywa się to niemalże identycznie z poziomem zainteresowania tego typu treściami pozostałych użytkowników Internetu (30%). Mieszkańcy małych miast liczących 20-100 tysięcy osób częściej niż pozostali internauci korzystają ze stron www o tematyce religijnej.
PBI (Polskie Badania Internetu) po raz pierwszy zaprezentowały badania religijnego Internetu na tak wielką skalę. Najczęściej odwiedzanymi witrynami w Polsce są „Opoka”, Adonai, strona Tygodnika Powszechnego, Wiara i eKAI. Informacje o tym i innych badaniach są dostępne pod adresem www.pbi.org.pl.
Za: Biuro Prasowe KEP.