W Opactwie Cysterskim w Wąchocku odbyły się już dwa koncerty w ramach III Międzynarodowego Festiwalu „Muzyka w Opactwie”.
7 września odbył się koncert inauguracyjny Europejskich Dni Dziedzictwa, natomiast 14 września miał miejsce koncert klawesynowy w wykonaniu światowej sławy klawesynistki Christine Schornsheim. W najbliższy piątek i sobotę zapraszamy kolejne koncerty w ramach festiwalu. W piątek zabrzmią sonaty i partity na skrzypce solo, a w sobotę koncerty skrzypcowe.
Pierwszy koncert tegorocznej, trzeciej edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzyka w Opactwie odbył się 7 września w dniu inauguracji Europejskich Dni Dziedzictwa. Usłyszeć można było wybrane kantaty oraz koncert na obój d-moll BWV 1059.
Wykonawcami kantat byli warszawscy soliści Concerto Avenna, którzy powołani zostali przez Ministra Kultury w 1985 r. W skład zespołu weszli wybitni muzycy, absolwenci i wykładowcy Akademii Muzycznej im. Fr. Chopina w Warszawie, a także członkowie Polskiej Orkiestry Kameralnej Jerzego Maksymiuka. Orkiestra specjalizuje się w interpretacji muzyki baroku. Kierownikiem artystycznym orkiestry od momentu jej założenia jest prof. Andrzej Mysiński, kontrabasista.
Część wokalną kantat wykonała Urszula Kryger – mezzosopranistka. Laureatka kilku prestiżowych konkursów wokalnych. Uprawia lirykę wokalną, kameralistykę oraz repertuar oratoryjno-kantatowy. Współpracowała z wybitnymi dyrygentami. Dokonała wielu nagrań dla rozgłośni radiowych w Polsce, Francji, Niemczech i Szwajcarii.
Wirtuozerskiego wykonania koncertu na obój dokonał Arkadiusz Krupa – wybitny oboista i klarnecista. Od 1997r. do 2012 r. występował jako pierwszy oboista Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Obecnie jest pierwszym oboistą orkiestry Sinfonia Varsovia. Prowadzi liczne kursy mistrzowskie.
Kantaty J.S. Bacha uchodzą za istotę i sedno jego muzyki sakralnej. Komponowane były z tygodnia na tydzień dla muzycznego zobrazowania biblijnych tekstów, wsparcia kazania i wzbogacenia uroczystości kościelnych. Kantaty Bacha są skarbnicą zawierającą nieprzerwanie piękną i różnorodną muzykę. Jako całość uważa się je za osiągnięcie nie mające sobie równego w całym dorobku europejskiej muzyki sakralnej.
Galerię zdjęć z pierwszego koncertu możesz zobaczyć TUTAJ.
W sobotę 14 września w Opactwie Cystersów usłyszeć można było recital klawesynowy nazwany od pierwszego wykonawcy tych utworów Wariacjami Goldbergowskimi. Jest to jeden z pomników literatury muzycznej na klawesyn solo. Wariacje uznawane są za najwspanialszy przykład formy wariacyjnej w historii muzyki. Ich różnorodność, barwność, niezwykle przemyślana koncepcja, zastosowanie najtrudniejszych technik kompozytorskich i wykonawczych sprawiają, iż utwór ten jest fundamentem muzycznej kultury Europy.
Wykonawczynią tego wspaniałego, choć nie łatwego dzieła, była wybitna klawesynistka Christine Schornsheim. Jej działalność artystyczna związana jest z klawesynem od 1985 r. Artystka brała udział w wielu ważnych, międzynarodowych festiwalach. Jej trasy koncertowe obejmują większość krajów europejskich, a także Izrael, Japonię i USA. Jest regularnie zapraszana jako członek jury na międzynarodowe konkursy klawesynowe.
Klawesyn, wykorzystywany podczas koncertu w ramach wąchockiego festiwalu, budził duże zainteresowanie wśród słuchaczy. Po koncercie, jeden z jego budowniczych Petr Sefl, udzielił zainteresowanym wykładu na temat budowy klawesynu i historii tego konkretnego egzemplarza. Jak sam mówi, przez ponad rok budowniczowie zastanawiali się jaki typ klawesynu będzie najodpowiedniejszy do wykonywania muzyki barokowej. Ten konkretny instrument został wykonany w 2005 r. i jest kopią niemieckiego klawesynu z 1710 r.
Gościem specjalnym podczas koncertu klawesynowego był David Swinson – Dyrektor Artystyczny Trinity Boys Choir, który to chór wystąpi w Wąchocku 28 września.
Więcej zdjęć z koncertu klawesynowego znajdziesz TUTAJ.
Szczegółowy program następnych koncertów znajdziesz TUTAJ.
źródło: www.wachock.pl
foto: Michał Piętak http://dwiesfery.pl/