Trzy gimnazja prowadzone przez zakony są w czołówce krakowskich szkół. Najwyższe średnie wyniki egzaminu gimnazjalnego w Krakowie odnotowała szkoła pijarów.
Średnia Publicznego Gimnazjum nr 52 Ojców Pijarów im. ks. Stanisława Konarskiego z egzaminów w części humanistycznej wynosi 87 proc. a w części matematyczno-przyrodniczej 87,9 proc.
Wyniki egzaminu gimnazjalnego we wszystkich szkołach prowadzonych przez pijarów budzą szacunek, bo zawsze są o wiele wyższe niż średnie dla powiatu, województwa czy kraju. Uczniowie z Elbląga egzamin z języka polskiego zdali na 82,4 proc., przy niespełna sześćdziesięcioprocentowych osiągnięciach w całym okręgu. Krakowscy gimnazjaliści są prymusami z matematyki – ich wynik to 86 proc., a przeciętny Małopolanin nie zdobył nawet połowy punktów.
Przyrodnicy z pijarskiego gimnazjum w Katowicach z 84 proc. są o równo 25 proc. lepsi od średniego wyniku w skali kraju, a uczniowie pijarskiego gimnazjum w Warszawie władają lepiej angielskim o 30 proc. i egzamin zdali na prawie 97 proc. Łowiccy gimnazjaliści pijarscy zdający egzamin z historii i WOS-u zaliczyli go średnio na 80,2 proc, czyli o ponad 20 proc. lepiej niż uczniowie w całej Polsce. Pijarskie gimnazjum w Poznaniu może pochwalić swoich uczniów za bezbłędne rozwiązanie egzaminów z języka niemieckiego – o ponad 40 proc. lepiej niż średnia dla województwa wielkopolskiego.
O. Edward Kryściak SP, dyrektor szkoły podkreśla, że sukces ma wielu ojców. – Na sukces szkół pijarskich składa się wiele czynników: rozszerzona siatka godzin, zindywidualizowane podejście do ucznia, przyjazna atmosfera szkoły, dodatkowe zajęcia z uczniami pod kątem przygotowania do egzaminów zewnętrznych, kadra – zaangażowana, doskonaląca swoje umiejętności, biorąca udział w poprawianiu prac egzaminów zewnętrznych, co pomaga w konstruowaniu zadań egzaminacyjnych np. w czasie sprawdzianów – wylicza pijar.
Zakon Szkół Pobożnych w swój charyzmat ma wpisaną troskę o nauczanie i wychowanie dzieci i młodzieży. Pijarzy w Polsce prowadzą szkoły podstawowe, gimnazja i licea w Elblągu, Łowiczu, Warszawie, Poznaniu, Katowicach i Krakowie. We wrześniu 2013 r. otworzą podstawówkę i gimnazjum w Bolesławcu.
Szkoły pijarskie na tle pozostałych – jak zapewniają zakonnicy – wyróżnia „kameralność klas, przyjazna uczniowi atmosfera, brak anonimowości w szkole”. – Pijarzy postrzegają szkołę jako wspólnotę uczniów – nauczycieli – rodziców, a to pomaga w realizowania działań edukacyjno-wychowawczych – przekonuje o. Kryściak.
W pierwszej dziesiątce krakowskich szkół, których uczniowie osiągnęli najlepsze średnie wyniki z egzaminów gimnazjalnych znalazły się jeszcze Salezjańskie Gimnazjum Publiczne i Gimnazjum Zgromadzenia Sióstr Najświętszej Rodziny z Nazaretu.
Asystenta ds. pedagogicznych Polskiej Prowincji Zakonu Pijarów odpiera zarzut, jakoby doskonałe wyniki szkół katolickich były spowodowane jedynie faktem, że zgłaszają się do nich najlepsi uczniowie. – Dobry uczeń stawia nauczycielowi wyższe wymagania – chce się rozwijać – wyjaśnia o. Kryściak i posługuje się tzw. wskaźnikiem EWD – edukacyjnej wartości dodanej, który pokazuje wkład szkoły w rozwój uczniów. – Na podstawie ogólnopolskich analiz możemy jasno powiedzieć, że w szkołach pijarskich uczniowie się rozwijają, a nie tylko wzorowo zdają egzaminy – podsumowuje zakonnik.
Zakon Kleryków Regularnych Ubogich Matki Bożej Szkół Pobożnych (potocznie zwany zakonem pijarów) został ustanowiony w 1621 r. Jego założycielem był św. Józef Kalasancjusz, który w 1597 r. otworzył pierwszą bezpłatną i powszechną szkołę podstawową w Europie. Głównym celem zakonu jest nauczanie i wychowywanie dzieci i młodzieży. Pijarzy swoje posłannictwo realizują przede wszystkim poprzez prowadzenie szkół wszystkich stopni, katechizację, świetlice opiekuńcze dla dzieci, działalność duszpasterską w parafiach, formację nauczycieli, rodziców i współpracowników.
(PR)
Za: www.pijarzy.pl.