Jak ewangelizować i komunikować wiarę w erze cyberteologii? 24 listopada w Bydgoszczy PR Manager i dwaj franciszkanie dzielili się swoim doświadczeniem wykorzystania nowych narzędzi komunikacji z młodymi kapłanami i katechetami tamtejszej diecezji.
Spotkanie „Nowe technologie w ewangelizacji”, miało miejsce w budynku Wyższego Seminarium Duchownego Diecezji Bydgoskiej, położonym w malowniczej części bydgoskiej starówki, nieopodal Brdy.
Spotkanie zostało zorganizowane przez ks. dr Sylwestra Warzyńskiego, dyrektora Wydziału Duszpasterskiego i Rzecznika Prasowego Diecezji Bydgoskiej w ramach spotkań formacji stałej dla kapłanów i katechetów.
To bardzo ważny temat – podkreślał na wstępie ks. Sylwester, uzasadniając przyczyny zorganizowania szkolenia o tej tematyce w sobotni ranek, podczas gdy napływali stopniowo kapłani i katecheci, często z odległych miejsc diecezji. – Dzisiaj, kiedy przeżywamy Rok Wiary, nieustannie powraca kwestia przekazu tej wiary, nowej ewangelizacji, docierania do ludzi, a zwłaszcza do młodzieży, wszystkimi możliwymi kanałami – twierdził kapłan.
Maciej Grześkowiak – dziennikarz i PR Manager w bydgoskiej Pesie, powołując się na badania, mówił, że 17 mln Polaków można spotkać w internecie, a 2,5 mln na stronach religijnych.
Przekonywał duchownych i katechetów, aby nie obrażali się na młodych ludzi, że nie ma ich tam, gdzie chcieliby ich widzieć, ale by byli tam, gdzie oni są i chcą być, czyli w internecie.
Jednocześnie zachęcał, aby wzorem misjonarzy, zanim zaczną im głosić Dobrą Nowinę, nauczyli się ich języka. “Należy wykorzystać elementy kultury tych, do których jesteśmy posłani” – dodał.
PR-owiec w prezentacji multimedialnej pokazywał mniej i bardziej wyrafinowane sposoby, pomysły na przekaz Ewangelii. Równocześnie zapewnił swoich słuchaczy, że ci, którzy nie potrafią takich przekazów tworzyć, to nie muszą tego robić, byleby upowszechniali te, które już są.
Redaktor naczelny portalu franciszkanie.pl o. Andrzej Gutkowski z Krakowa na przykładzie portali społecznościowych: Facebooka, Twitera oraz blogów i stron internetowych pokazywał, jak można wykorzystać te narzędzia do ewangelizacji i komunikacji wiary zarówno przez duchownych, jak i świeckich.
Zaznaczał, że zanim pójdą ewangelizować w świecie wirtualnym, to najpierw muszą tych ludzi spotkać w realu. “Najpierw trzeba zarazić ludzi Chrystusem w spotkaniu osobistym, a dopiero potem można wykorzystać środki współczesnej komunikacji do formacji i informacji o wierze” – podkreślał.
Rzecznik krakowskich franciszkanów i wykładowca public relations z Krakowa o. Jan Maria Szewek młodym kapłanom i katechetom uświadomił, że posiadanie w internecie swojej strony, profilu, konta to jeszcze nie wszystko. “Teraz należy nauczyć się mówić, pisać i pokazywać tak, aby wzbudzić zainteresowanie u odbiorcy” – przekonywał.
Franciszkanin zaprezentował kilka technik perswazyjnych i wymienił dziennikarskie zasady skutecznego komunikowania.
Trzej prelegenci zgodnie powtarzali, że użycie nowych technologii w ewangelizacji o tyle będą miały sens i o tyle będą przynosić oczekiwane efekty, o ile towarzyszyć im będzie świadectwo chrześcijańskiego życia ich nadawców, komunikatorów.
“Bez autentyzmu, bez żywej wiary nie ma sensu. Dziś mamy za dużo nauczycieli, a za mało świadków. Jeżeli w naszym działaniu będzie widać Chrystusa, wtedy wszystko będzie O.K.” – mówili.
jms
Więcej (zdjęcia) na: www.franciszkanie.pl