419
Kościół
św. Pio z Pietrelciny w San Giovanni Rotondo, podobnie jak inne
kościoły noszące wezwanie wielkich świętych: bazylika św. Franciszka w
Asyżu czy św. Antoniego w Padwie, powstał jako wyraz wdzięczności Bogu
za dar świętych. Monumentalność konstrukcji jest odbiciem wielkości ich
ducha i często nie przystaje do prostoty ich życia. Ale w ten sposób
chcieli wierni uhonorować świętego, do którego mają tak wielkie
zaufanie.
Benedykt XVI o mozaikach z San Giovanni Rotondo
Największa
mozaika wykonana przez słoweńskiego jezuitę ks. Marko Rupnika znajduje
się w bazylice św. Pio w San Giovanni Rotondo. Dzieło zajmujące ok. 2
tys. m² pobłogosławił wczoraj Benedykt XVI. Podziwiając mozaiki, Papież
stwierdził, że „są one nie tylko piękne, ale stanowią doskonałą lekcję
teologii”. Dzieło zostało rozmieszczone w podziemiach bazyliki oraz na
prowadzącej do niej rampie. Składa się z 54 części, które przedstawiają
paralelnie życie św. Franciszka i Ojca Pio.
Prace nad mozaiką trwają
ponad rok. Podjęli je ludzie z ośmiu krajów należący do Kościoła
łacińskiego, greckokatolickiego i prawosławnego. Złocenia zostały
wykonane z kruszcu ofiarowanego Ojcu Pio przez jego czcicieli, a barwne
kamienie składające się na mozaikę pochodzą z 14 krajów m.in. z
Macedonii, Turcji, Egiptu, Chin, Pakistanu i Indii. Dzieła słoweńskiego
jezuity znajdują się m.in. w maryjnych sanktuariach w Lourdes i w
Fatimie. Mozaiki ks. Marko Rupnika SJ zdobią też kaplicę Redemptoris
Mater w Watykanie.
Relikwie Ojca Pio zostaną przeniesione do nowego kościoła w San Giovanni Rotondo. Data nie jest jeszcze znana, ponieważ w krypcie, gdzie zostaną umieszczone, trwają ostatnie prace. Na translację musi wydać zgodę Stolica Apostolska.
Od początku planowano umieszczenie relikwii św. Ojca Pio w nowym kościele. Jednak potrzebne było stosowne przygotowanie krypty. Dlatego zdecydowano, że po ekshumacji, która miała miejsce ponad rok temu, Ojciec Pio pozostanie w dotychczasowym miejscu, gdzie będzie możliwość oddawania czci jego relikwiom umieszczonym w przeszklonym sarkofagu.
Od początku planowano umieszczenie relikwii św. Ojca Pio w nowym kościele. Jednak potrzebne było stosowne przygotowanie krypty. Dlatego zdecydowano, że po ekshumacji, która miała miejsce ponad rok temu, Ojciec Pio pozostanie w dotychczasowym miejscu, gdzie będzie możliwość oddawania czci jego relikwiom umieszczonym w przeszklonym sarkofagu.
Są pewne etapy, które trzeba przejść – mówią
kapucyni, gospodarze sanktuarium. Takim wielkim etapem była 21 czerwca
wizyta Benedykta XVI i pobłogosławienie krypty. Następnym będzie
„zasłonięcie” szklanego sarkofagu. Odbędzie się to pod koniec września,
po liturgicznym wspomnieniu św. Pio. Następnie, gdy zostaną ukończone
mozaiki w krypcie, biskup będzie mógł rozpocząć procedurę kanoniczną
(potrzebne są pozwolenia kongregacji), a także świecką, by móc
przenieść relikwiarz do docelowego miejsca. Tych dat jeszcze nie znamy.
kapucyni, gospodarze sanktuarium. Takim wielkim etapem była 21 czerwca
wizyta Benedykta XVI i pobłogosławienie krypty. Następnym będzie
„zasłonięcie” szklanego sarkofagu. Odbędzie się to pod koniec września,
po liturgicznym wspomnieniu św. Pio. Następnie, gdy zostaną ukończone
mozaiki w krypcie, biskup będzie mógł rozpocząć procedurę kanoniczną
(potrzebne są pozwolenia kongregacji), a także świecką, by móc
przenieść relikwiarz do docelowego miejsca. Tych dat jeszcze nie znamy.
Kościół
św. Pio z Pietrelciny w San Giovanni Rotondo, podobnie jak inne
kościoły noszące wezwanie wielkich świętych: bazylika św. Franciszka w
Asyżu czy św. Antoniego w Padwie, powstał jako wyraz wdzięczności Bogu
za dar świętych. Monumentalność konstrukcji jest odbiciem wielkości ich
ducha i często nie przystaje do prostoty ich życia. Ale w ten sposób
chcieli wierni uhonorować świętego, do którego mają tak wielkie
zaufanie.
T. Wroński OFMCap., San Giovanni Rotondo
Benedykt XVI o mozaikach z San Giovanni Rotondo
Największa
mozaika wykonana przez słoweńskiego jezuitę ks. Marko Rupnika znajduje
się w bazylice św. Pio w San Giovanni Rotondo. Dzieło zajmujące ok. 2
tys. m² pobłogosławił wczoraj Benedykt XVI. Podziwiając mozaiki, Papież
stwierdził, że „są one nie tylko piękne, ale stanowią doskonałą lekcję
teologii”. Dzieło zostało rozmieszczone w podziemiach bazyliki oraz na
prowadzącej do niej rampie. Składa się z 54 części, które przedstawiają
paralelnie życie św. Franciszka i Ojca Pio.
Prace nad mozaiką trwają
ponad rok. Podjęli je ludzie z ośmiu krajów należący do Kościoła
łacińskiego, greckokatolickiego i prawosławnego. Złocenia zostały
wykonane z kruszcu ofiarowanego Ojcu Pio przez jego czcicieli, a barwne
kamienie składające się na mozaikę pochodzą z 14 krajów m.in. z
Macedonii, Turcji, Egiptu, Chin, Pakistanu i Indii. Dzieła słoweńskiego
jezuity znajdują się m.in. w maryjnych sanktuariach w Lourdes i w
Fatimie. Mozaiki ks. Marko Rupnika SJ zdobią też kaplicę Redemptoris
Mater w Watykanie.