Radio Maryja ma ponad dwukrotnie wyższą słuchalność niż wynikało z badania Radio Track. Potwierdza to najnowsze badanie Krajowego Instytutu Mediów.
Okazuje się, że udział katolickiej stacji w rynku na tle rozgłośni komercyjnych został znacząco zaniżony, na co ma wpływ m.in. obrana przez Radio Track wąska próba badawcza, skoncentrowana na mieszkańcach dużych miast.
Dr Jolanta Hajdasz, dyrektor Centrum Monitoringu Wolności Prasy Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich, przyznała, że wyniki są zaskakujące. Jak dodała, potwierdzają one zagrożenia dotyczące badań Radio Track. Kontrowersje budzi m.in. obrana metodologia.
– Widać ewidentnie z opublikowanych pierwszych wyników, jakie były wady metodologii stosowanej przez Radio Track, czyli badanie podporządkowane podmiotom komercyjnym. Jest to zdumiewające, że aż dwukrotnie zaniżona jest słuchalność Radia Maryja czy rozgłośni Polskiego Radia. Ten typ pomyłki powoduje, że podważanie wiarygodności badania Radio Track jest absolutnie zasadne – mówiła dr Jolanta Hajdasz.
Dyrektor Centrum Monitoringu Wolności Prasy Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich podkreśliła, jak ważne jest to, że na rynku działa niezależny od podmiotów komercyjnych Krajowy Instytut Mediów, który bada słuchalność.
Pierwsza faza badania dotyczy korzystania z treści audio. Jest ona realizowana od początku br. w formie wywiadów telefonicznych. W ciągu roku ma objąć 150 tys. respondentów. Jak zaznaczyła dr Jolanta Hajdasz, już sama większa liczba osób badanych ma olbrzymi wpływ na wiarygodność badania.
RIRM, radiomaryja.pl
Za: www.redemptor.pl